Als ik voor het onderwijs een vog moet aanvragen,kan dat met strafblad?

Ik heb een strafblad voor winkeldiefstal binnenkort. Als mijn werkgever(onderwijs) een nieuwe vog eist zeg na 5 jaar, wordt deze dan afgegeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het niet, stelende leraren zijn niet gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent geloof ik nogal onder de indruk van een strafblad he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maria, wees maar blij dat jij er geen last van hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik ook,maar jij hebt er echter toch zelf voor gezorgd dat je het zo ver hebt laten komen.

Antwoorden (2)

Een strafblad kan gevolgen hebben voor de verklaring omtrent het gedrag (VOG). Het is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van de sollicitant geen bezwaar oplevert voor de nieuwe baan. Dronken rijden is voor een onderwijzer niet relevant, maar voor een taxichauffeur wel.

Een VOG kan geweigerd worden indien de recidive van het strafbare feit: A. een risico voor de maatschappij oplevert (denk aan moord, doodslag, verkrachting, e.d.) en/of B. het strafbare feit direct te maken heeft met het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagd (denk aan de veroordeelde pedofiel die kleuterleider wil worden).

Nu weet ik niet (en dat is waarschijnlijk juist wat u wilt weten) of winkeldiefstal relevant is voor het uitoefenen van het docentschap.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de tweede bron staat iets meer over weigering van een VOG. Bij het werken met minderjarigen staat alleen iets over zedendelichten, niet over winkeldiefstal.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bron 3:
Screeningsprofiel onderwijs
Naast de directeur/(con)rector en het onderwijzend personeel vallen ook het
(administratief) ondersteunend personeel, de conciërge en de schoonmaker onder het
screeningsprofiel onderwijs. Zij zijn belast met de zorg voor het welzijn en de veiligheid
van mensen, met de zorg voor minderjarigen en/of de zorg voor personen die in een
afhankelijkheidssituatie verkeren in het bijzonder. Daarbij kan er sprake zijn van een
(tijdelijke) afhankelijkheid door het hebben van een één op één relatie (gebied
personen). Zo sturen directeuren/(con)rectoren vanuit hun functie mensen en/of een
organisatie aan (gebied aansturen organisatie), hebben zij budgetbevoegdheid (gebied
geld) en zijn zij in de gelegenheid met gevoelige informatie om te gaan en systemen te
raadplegen waarin vertrouwelijke gegevens zijn opgeslagen (gebied informatie).
Dit laatste kan o.a. ook gelden voor het administratief ondersteunend personeel.
Personen die werkzaam zijn in het onderwijs krijgen te maken met kwetsbare groepen in
onze samenleving. Tijdens de periode dat deze groep aan de zorg van het
(onderwijzend) personeel is toevertrouwd, bestaat de verplichting de veiligheid niet in
gevaar te brengen.
Het gevaar van machtsmisbruik, eventueel door afpersing of afdreiging en het gevaar
van zedendelicten is aanwezig. Daarnaast hebben enkelen van hen toegang tot gevoelige
informatie waardoor het gevaar bestaat van misbruik van gegevens, afpersing en
afdreiging. Ook het gevaar van diefstal en verduistering is aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Er wordt alleen maar aangegeven dat je met mensen en/of dieren werkt die in een tijdelijke afhankelijke positie zijn. er wordt dus niet gescreend op diefstal of bv verkeersovertredingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat zeker, de meningen lopen nogal uiteen hierover...