Mag een kind aan een hondenriem worden uitgelaten?

Is dat wettelijk toegestaan? Komt dat vaker voor?

Echt, ik wist niet wat ik zag vandaag! Een vrouw met een heel klein jongetje, wat nog amper lopen kon, aan een hondenriem.

De riem zat niet bij het jochie om zijn nek, maar vast aan een soort tuigje om zijn lichaam. Neem aan dat de bedoeling goed was. Het kind kon zo niet onverwacht de weg oprennen of in een sloot vallen.

Doen meer ouders dit zo tegenwoordig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb het één keer gezien, en ik heb er wel vaker van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je je kind uitlaten? 
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het niet gezond is om je kind altijd maar binnen te laten. Verzin jij er anders eens een beter woord voor, errevs11? Ik wist niets beters te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je tenminste zeggen dat je kind uitgelaten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zo'n kind, dat aan een tuigje werd 'uitgelaten'. En geloof me maar : ik heb hier beslist geen nadelige gevolgen van ondervonden : in tegendeel zelfs, want zo kon ik met 'n geliefde bal spelen, als mijn moeder met mij en m'n zusje-in-de-kinderwagen op pad was. En ik hoorde héél wat minder : 'blijf hier' of 'mag niet', dan loslopende kindjes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het geen gezicht, komt over dat je, je kind normaal niet onder controle hebt. Kennelijk is dat dus ook het geval. Maar hoe zit het dan als ze ouder worden. Dat is wel heel letterlijk, kind loslaten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het wel eens vaker gezien, opzich nog geen slecht idee voor die doeleinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad zeker geen hondenriem. Het zorgt ervoor dat kinderen veilig rond kunnen lopen zonder onverwacht de straat over te rennen. Ik heb dit in de bergen ook wel eens gebruikt omdat mijn dochter graag zelf een stukje wilde klimmen. Ik vond het wel altijd een raar gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om de nek is het niet toegestaan, is het veilig voor het kind? dan mag het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet er misschien vreemd uit maar geloof me,ik spreek uit ervaring,als je een erg ondernemend kindje hebt en je bent hem/haar al een kwijt geweest.Dan is zo'n riem met tuigje een uitkomst. Is wettelijk toegestaan en word in babyspeciaalzaken gewoon verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik klein was, was dit heel normaal. En het zou ook nu nog heel normaal moeten zijn. Ouders hebben het kind dan altijd onder controle, het kan in een onbewaakt ogenblik niet weglopen of, erger, de straat oprennen en onder een auto terecht komen. Veilig dus. En door lopen aan een tuigje loopt het kinderzieltje echt geen schade op hoor, en dat zeg ik uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in principe de uitkomst als je vlakbij water/drukke weg woont/wandelt.. Beter dat je kind vast aan iets zit, dan dat het verdrinkt..toch? Want je kunt wel stellen: "je moet je kind altijd in de gaten houden" maar in 1 seconde kan zoveel gebeuren, en met een harnasje is de risico rondom water een stuk lager. Ik vind het persoonlijk juist een verantwoorde actie van ouders, die denken vooruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh mijn ADHD-er wou ook niet meer in de buggy toen ie kon lopen. maar op zich heeft ie niet zoveel te willen.
lopen vond ik okay, tot ie zijn eigen weg ging. 1 keer waarschuwen, 2e keer dat ie in de buggy moest als ie niet bij me bleef, en de 3e keer was het scheepsrecht.
al ging ie op zijn kop staan en schreeuwde alles bij elkaar. hij had het heel vlot door. in het park kon ie zijn gang gaan, maar hij wist al heel jong dat er een verschil zat tussen lopen met een spelend karakter, en lopen in de winkels etc. mijn kleine tuig heeft nooit in het tuig gezeten. trouwens, ik heb een hand en mijn kinderen ook. deze kunnen elkaar heel goed vasthouden dus ook hierom was ik niet voor de tuigjes. natuurlijk zijn er wel uitzonderingen zoals in het verhaal hierboven. maar een kind wat kan leren wat de bedoeling is.... die zou het toch niet nodig hebben eigenlijk?
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, ligt eraan. Kinderen kunnen nog zo goed luisteren (na enige elementaire opvoeding) en weten hoe ze zich hebben gedragen, ze blijven toch impulsief. Dan loop je met je kleine neefje aan de hand. Neefje weet uit ervaring in welke situaties Cryofiel speels en soepel is, en in welke situaties Cryofiel streng en strikt is. Dit was een situatie van strengheid en striktheid: een winkelstraat waar ook veel doorgaand autoverkeer doorheen gaat, en waar direkt naast het voetpad, maar gescheiden van de rijbaan, een breed fietspad ligt - waar de fietsers dus, ongehinderd door het autoverkeer, een behoorlijke snelheid hebben. Dus: hand vasthouden is daar verplicht, en er wordt niet gespeeld. Maar ja, ineens ziet neefje op straat een kleurige stuiterbal liggen. Neefje rukt zijn handje los, en schiet met enorme snelheid via het fietspad de straat op. Gelukkig ging het goed. Voor dit soort situaties zou een tuigje toch een goede oplossing zijn. (In de winter houd ik een kind nog wel eens aan de capuchon vast. Daar heb je grip aan, en daar kun je continu in knijpen zonder dat het kind protesteert.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het best vaak... Zit er niet uit. Waarschijnlijk zijn het kinderen die niet luisteren of ouders die niet met hun kinderen om kunnen gaan...
Snuffel
12 jaar geleden
Op de camping had ik vroeger ook een tuigje aan met een heel lang touw aan een boom. Ik heb er geen psychische schade van ondervonden. Kon ik lekker rondbanjeren zonder dat mijn ouders bang hoefden te zijn dat ik kwijt raakte of in het meertje belandde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was dit gebruikelijker dan tegenwoordig. Uit de jaren 60 herinner ik me die kindertuigjes nog wel. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Het kind leert zelfstandig lopen, zonder de hele tijd aan het handje gehouden te worden, en hij blijft toch binnen handbereik. Inderdaad beveiligd tegen plotseling wegrennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
degenen die commentaar hebben wil ik weleens zien als zij een kind in de buggy hebben en nog een die alle kanten opvliegt. Op dat moment is het voor het kind veiliger op die manier. Nood breekt wet... Van uitlatwen is geen sprake. Ik heb die kinderne nooit tegen een book zien plassen met de poot omhoog hoor :)) En evenmin zien schijten in het gras XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*boom :P thnx *bloos*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kind van een jaar of 2... dan moet éérst die luier vol zijn en het eruit lopen om het gras te raken... (jakkes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geffer
>.<
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ideaal ding vond ik het, met een vroeg lopertje (< 12 mnd) is het lastig afspraken maken. Aangezien hij enorm eczeem had, in de buggy zich kapot krapte en aan de hand niet ging was een tuigje de ideale oplossing, zeker in bijvoorbeeld een dierentuin, moet er niet aan denken waar hij anders wel niet had kunnen zitten (tussen de olifanten ofzo) Het ding is ook ongemerkt weer verdwenen en bij de 2e is het nooit nodig geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij werd het kind niet uitgelaten maar gingen ze gewoon samen gezellig op stap xD
Annswers
12 jaar geleden
Ik zag het ook laatst en toen schrok ik ook, maar ik denk dat we pas kunnen oordelen als we in de schoenen van de ouders staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, had die papa of mama ook een tuigje om dan :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want we zijn allemaal ouders wanneer we kinderen opvoeden, op wat voor een manier dan ook. Biologische ouders (met EKO keurmerk, haha) hebben niet een extra opvoed-subroutine 'geunlocked' in tegenstelling tot anderen. We kunnen we dus als we volwassen zijn vrijwel ALLEN over dit onderwerp meepraten. De schrikreactie is een belangrijk gegeven, die zou extra aandacht moeten krijgen. Ten slotte, de invloed van het aangelijnd zijn op psychisch vlak weten we niet, want tussen wel/niet tuigje dragen kunnen we voor 1 individu niet vergelijken.
De effecten, hoe subtiel dan ook, kunnen diep verborgen liggen. @gast74525: Het je in een grote menigte met een lopend hummeltje begeven klinkt mij een stuk stommer als het stellen dat deze vraag stom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(het begin in antwoord op @Annswers)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag houdt al een antwoord en veroordeling in door het gebruik van de woorden "hondenriem" en "uitlaten". Daarom de suggestie, t.b.v. een zuivere beantwoording, om open vragen te stellen en geen suggestieve vragen. Dat maakt beantwoording minder gecompliceerd, omdat er in dan maar 1 vraag hoeft te worden beantwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, hajete. Op deze manier loopt de vraag zelfs kans te worden verwijderd, met als reden: suggestieve vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan ik ook gedeeltelijk achter staan. Niet helemaal, want de vergelijking is wel relevant. Er zijn hondentuigjes die vrijwel identiek zijn. Bovendien is de afstand tussen grote en kleine mens ook identiek aan die van hondenriemen. (Zou je ook een ratelriem kunnen toepassen? ;)
Het zou wel correcter zijn geweest er direct een paar foto's bij te zetten, zodat een lezer van de vraag niet gelijk denkt aan een riem om de nek (wat natuurlijk absurd zou zijn).
Dielyla nam gelukkig even de moeite om die erbij te zetten. Zónder de toelichting is de vraag inderdaad veroordelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hajete: Ik ben het niet met je eens. Zoals ik hierboven al schreef wist ik geen beter woord te verzinnen ipv uitlaten. En wat ik zag was toch echt een hondenriem en niet zoiets als op de foto`s welke dielyla geplaatst heeft. @basmeyer: Je denkt toch zeker niet dat ik ben blijven staan om foto`s van die vrouw met kind te maken? Zou ze vast niet erg leuk gevonden hebben... En als je de toelichting echt goed gelezen zou hebben, had je gezien dat geen enkele lezer aan een riem om de nek behoefde te denken. Dat staat er duidelijk omschreven!

Het beste antwoord

Ja dit zijn dan niet honden riemen maar special voor gemaakt tuigjes en je nu voor de wat groter kinderen polsbandjes en daaraan zit vast gemaakt het is alleen bedoeld als veilige heid voor het kind zelf .
Vooral voor kinderen met gedragsstoornissen zie dit nu vaak als hulp middel voor de oudere .
Omdat die kinderen heel impulsief zijn in hun gedrag en zo de weg over kunnen rennen keihard .
Daarom is dit bij de wet toegestaan.
Maar niet om de nek dat mag niet he dan zou zo kind als op rennen zet kunnen stikken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de minnetjes niet. Vooral ook omdat je er goede plaatjes bij hebt gezocht waarmee duidelijk wordt het kind niet echt aan een hondenlijn loopt ofzo.
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus voor de mooie plaatjes. Neemt gelijk het beeld van de honderiem weg. Ik vind het wel leuk zo'n tuigje.
peterjbruins
12 jaar geleden
+ beste antwoord tot nu toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord en bedankt voor het plaatsen van de foto`s! Wat op de foto`s te zien is, was echter geenszins wat ik in werkelijkheid gezien had. Ik zag toch echt een hondenriem, zelfs met zo`n soort van haspel eraan, waardoor de riem naar behoeven langer of korter gemaakt kan worden.
Ik zie er bijna dagelijks hondenbezitters mee lopen.

Andere antwoorden (17)

Uiteraard is dit toegestaan. Valt immers niet onder geestelijke en/ of lichamelijke mishandeling van het kind.

Vind het juist een hele mooie methode. Als je bedenkt dat er jaarlijks ruim 700 dodelijke slachtoffers vallen in het verkeer, dan is het super, dat deze ouders maatregelen hebben genomen, om te voorkomen dat hun kind hun ineens ontglipt en mogelijk tussen het straatverkeer terecht komt.

Voorkomen is veel beter dan genezen!
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel van die 700 dodelijke slachtoffers vallen doordat kleine kinderen ineens de straat over rennen? Niet om te zeggen dat het niet goed is om op je kind te letten, maar het effect ervan is natuurlijk erg klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mha als nog als het kind herhaaldelijk ontsnapt aan het ouderlijk toezicht en mss daarmee zichzelf in gevaar brengt dan is het toch een goed idee om het kind aantelijnen lijkt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind het ook een super uitkomst/ uitvinding, van mij ook een hele dikke plus
Ja dat mag.
Er is geen sprake van ,,uitlaten,, , maar er voor zorgen dat het kind vrij kan bewegen en toch niet weglopen op een drukke markt.
Men ziet ook wel eens kinderen lopen die aan een lijntje worden vastgehouden om hun pols.
Niets mis mee. Makkelijk met winkelen en afrekenen als een kind niet in een wandelwagen zit.
(Bent u wel eens een kind kwijtgeraakt op het strand of op een markt?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben nooit een kind kwijtgeraakt op die manier. Daarentegen was ik er als kind erg bedreven in om te ontsnappen. Dit tot grote frustratie van mijn ouders.
Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt pas problemen als hij tegen een boom plast, want dat is wel strafbaar. Dit mag alleen de hond weer wel. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha... zou dat de reden zijn dat veel mannen boompjes opzoeken (vroeger dan)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Polsbandje, +! Enorm handige dingen.
ja natuurlijk mag dat! Je hebt daar tuigjes voor, die speciaal geschikt zijn voor kinderen, ( niet om de nek, maar om het bovenlijf )
Stel je hebt een kindje in een wandelwagen, en een kleintje die net kan lopen en als een idioot alle kanten uitrent, dan maak je hem aan een tuigje vast en bind je hem aan je wagen. Raak je hem, bijv. in een winkel, iig niet kwijt.

Voor van die hele kleine kinderen ( die dus wél kunnen lopen maar nog niets begrijpen ) is het ook bijv. op het strand heel handig. Ze kunnen zich vrij bewegen, maar niet verdwijnen of verdwalen. En zelf kan je dan ook even zitten, en eventueel op je babietje letten of voeden.

Heel vroeger dacht ik, ja hallo, je kind is geen hondje..Tot ik een paar van die kindjes van dichtbij leerde kennen en geloof me..dan had ik ook zéker zo'n tuigje aangeschaft!!
( mijn kinderen liepen pas bij 2.5..dus zelf niet nodig gehad )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en in de jaren 60 van de vorige eeuw was dit heel gangbaar, weet ik uit ervaring ;-)
natuurlijk mag dat maar als je alle reacties leest begrijp je meteen waarom je het niet vaker ziet op straat.

In het buitenland schijnt het meer voor te komen

Iemand zei er eens heel treffend over. Onze honden beschermen we beter tegen onbesuisd gedrag (aan een riem) dan ons dierbaarste bezit dat we los naast ons laten lopen terwijl we onze armen vol hebben met boodschappen en ook nog een kinderwagen duwen.

Voor hele kleine kinderen is nog de extra pre dat je ze een beetje kunt behoeden voor onverwachte valpartijen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Inderdaad, het is dat mijn dochter er tegen is, maar soms zou ik kleinzoon van 16 maanden (die al bijna harder rent dan ik) ook wat graag een tuigje om doen...
Ja dat is toegestaan.

Ik denk vaak aan moeders die hun kleintje zomaar los laten lopen,rennen alle kanten op en dan dicht bij een grote weg vol met verkeer.

Brrrr... maak ze gewoon vast aan een pracht tuigje met een sterke lijn ,niks aan de hand ,

je houd het kindje altijd in de gaten en hoef niet steeds het kindje te corrigeren of aan het kleine armpje te trekken.

volwassen hebben nogal eens de neiging dat kleine kindjes ook zulke grote stappen maken ,
die kleintjes worden dan echt zowat meegesleurd om papa of mama bij te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag. Ik heb zelf ook zo`n tuigje voor mijn zoontje gebruikt toen hij net kon lopen. Voornamelijk als we de stad in gingen of bv. naar een dierentuin gingen. Hij wilde niet altijd in de buggy dus deden we hem een tuigje om. Zo kon hij zelf lopen maar ons niet ontsnappen. Ik gebruikte hem ook om hem vast te zetten in de kinderstoel. Het is puur voor de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk wettelijk toegestaan. Toen ik klein was (dat is zo'n 55 jaar geleden) zag je het vaak. Het is voor het kind heel veilig, want het kan niet zomaar weglopen of onverwacht de straat oprennen en onder een auto komen. En uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een kind er echt geen schade aan zijn zieltje door oploopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK ben nog geen 55 maar heb dat in de jaren 60 ook veel gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier idem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar kennelijk wordt het tegenwoordig door sommige figuren zielig voor het kind gevonden. Zelf vind ik het meer een bewijs van verantwoord gedrag van de ouders. Het is pas zielig als ouders niet opletten en het kind loopt onder een auto.
Ja, het mag wel maar persoonlijk zou ik er zelf nooit of te nimmer voor kiezen. Een kind kan je een hand geven en als het amper kan lopen is een buggie kindvriendelijker. Het klopt dat je een kind niet aan de arm hoeft mee te sleuren maar met een tuigje heb je in feite hetzelfde resultaat. Mijn persoonlijke mening is dat als je aan kinderen begint je extra verantwoordingen op je neemt en je op de hoogte bent van de ontwikkelingen (leren lopen o.a.) dat je dus met uitjes extra op moet letten met loslopende peuters/kleuters. Vaak is dit voor ouders lastig als het treuzelt en overal aan zit en niet bij jou blijft en is een riem dus een uitkomst, zo kan je het met je meetrekken en heb jij als ouder meer bewegingsvrijheid. Maar ja, nu zal je later in je fotoalbum of op filmpjes jezelf maar terugzien aan een tuigje net als de hond. Nee dank je, daar pas ik voor...

Toegevoegd na 19 uur:
Een tuigje is geen oplossing om je kind te leren bij je te blijven als je een dagje op stap bent, het is slechts uitstel.

Ooit komt er met een jaar of 3 de tijd dat het tuigje niet meer past en je je kind dus moet leren je een hand te geven voor zijn/haar eigen veiligheid. Het komt er dus op neer dat iedere ouder (met of zonder gebruik van een tuigje) de fase moet doorlopen dat het extra op moet letten bij druk verkeer of drukke plekken en zal het het kind toch moeten leren je een hand te geven bij oversteekplaatsen of bij drukke plaatsen, je moet je kind toch leren dat het bij je blijft om kwijtraken te voorkomen, je moet je kind toch leren dat het in de winkel overal vanaf moet blijven....enz enz enz.

Mijn conclusie is dus....Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen..........het maakt mij dus niet uit of je kind 2 of 3 of 4 is als je ermee begint.

Als je meteen begint met een handje geven als het 2 is zal het er sneller aan wennen dan na een tuigjeservaring van een jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het best maar dit is nu eenmaal mijn persoonlijke mening, ik zou het toch niet doen. Nu is het een peuter en kan het niet mondig protesteren en weet niet wat wel en niet kan eigenlijk dus is het makkelijk. Pas als je kind 5 is en naar school gaat maak je al een vreemdere indruk bij de ouders van klasgenootjes en leerkracht maar wat als je je kind van 9 naar school brengt en hij is onderweg boos en neemt aanstalten om weg te lopen.....doe je die dan ook aan een tuigje? Of je dochter die op haar 16e vaak van huis wegloopt bindt je die vast want je weet maar nooit met die enge figuren. Mag je kind dan wel zelfstandig naar school als het 12 is? Ooit in Belgie zijn er kinderen verdwenen en bij Dutroux teruggevonden....hoelang wil je ze nog vasthouden dan?
Een kind van 12 kan ook door het rode licht fietsen omdat het ongeduldig is, neem je die dan voortaan achterop je fiets in een kinderzitje voordat het aangereden wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een kind van 5 heeft ook nog geen inschattingsvermogen in het verkeer, denk aan de weg aan je voortuinkant....zo kan je je kind nooit alleen buiten laten spelen? Trouwens.....buggie is ook vrijheidsberoving maar een kind die nog in een buggie past is vaak te klein om lange afstanden te wandelen, die is blij dat ie zittend kan slapen...lopend valt het niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beweer overigens ook niet dat het niet mag maar dat ik er niet voor zou kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierzo even een echte (hihi) + voor de bijdrages waar ik helemaal achter sta.
Ik ben van het tuigje geschrokken en eigenlijk nog meer hoeveel ouders hier gebruik van maken. Dit gaat nergens anders over dan het beperkte vertrouwen in het bestaan plus een flinke dosis controlfreakyness.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens met cathje83, en het is overduidelijk dat dubossies nog geen enkele ervaring heeft met dreumesen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel voor- een tegenstanders hier, zeg.
Is er ook nog wat voor ruimte voor vrijheid en toeval?
Het is natuurlijk tragisch als een kind zomaar onder een auto loopt. Maar ik wordt nu wel érg benieuwd... zijn er eigenlijk wel aanwijzingen dat het tuigje het sterftecijfer drastisch beïnvloed?
Ik had het mijn ouders kwalijk genomen als ik in zo'n tuigje had gezeten als peuter.
Bovendien heb ik erg genoten van mijn wegloopacties (vooral die op het strand) - en wie weet hoe dat weer heeft bijgedragen bij mijn eigen vrijgevochten instelling... ;) Kijk eens naar de natuurvolkeren, zitten we dan met tuigjes niet km's naast een juiste opvoeding????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet Mendy, ben ook nog nooit kind geweest en op de lagere school waar ik gewerkt heb zijn ze me blijkbaar altijd ontlopen want hoe kan het dat ik er anders nog nooit een gezien heb? Heb jij een foto van een dreumes dan weet ik tenminste of ik het over het goeie onderwerp heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het overigens vreemd dat veel mensen van mening zijn dat vrouwen die zelf van de natuur geen kinderen hebben mogen baren dus automatisch nooit mogen uitlaten over opvoeding en er dus vanuit gegaan wordt dat deze mensen helemaal niet weten wat opvoeding is. Die opmerking van jou slaat werkelijk kant nog wal. Alsof niemand een andere mening over opvoeding mag hebben.
Ik mag dan geen moeder zijn maar heb zat ervaring met kinderen in alle leeftijden, en heb vaak genoeg op nichtjes en neefjes gepast nog in de peuterfase zaten en hebb zelfs stage gelopen bij een gezin met 4 kinderen van 0, 1,5....een oppaskind van 2 en een kind van 4. (als je het persee wilt weten). Een tuigje zie ik meer als gemakzucht tegenover de ouder die een stukje wil lopen met meerdere kinderen tegelijk en de handen vol heeft aan andere dingen die aandacht vragen en dus een tuigje gebruikt om de ogen op andere dingen te kunnen richten dan hun kind die net kan lopen en dus uit nieuwsgierigheid afgeleid is bij andere dingen zoals bloemetjes onderweg en de stoeprand en auto's en spulletjes in de winkel eventueel of hondjes die ze tegenkomen onderweg en noem maar op. De kunst is dus als ouder er rekening mee te houden dat je meerdere kinderen bij je hebt en je dus extra op moet letten en geduld moet hebben. I know......het is moeilijk maar die situaties ken ik heel goed, heb er vaak genoeg mee te maken gehad maar heb gek genoeg een tuigje nu eenmaal nooit nodig gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, er is nog nooit een kind geweest dat een trauma heeft overgehouden aan het lopen aan een tuigje. Mijn 3 inmiddels volwassen kinderen hebben er ook een gehad en als ze foto's van zichzelf terugzien moeten ze er om lachen, vinden ze het een slimme oplossing. Dus ga nou niet aan ervaren ouders vertellen dat ze hun kind als een hondje behandelen, want dat slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat ervaren ouders hun kind als een hondje behandelen (Ik vergelijk alleen een kind aan een riem met een hond aan een riem om dezelfde reden), ook niet dat IEDER kind een trauma oploopt....ook niet dat IEDER kind dit later op foto's beschamend vindt......dit is slechts MIJN mening. Dit wordt nogal eens verwarrend opgevat. Om verwarring te voorkomen zal ik hiermee mijn antwoord ook uitbreiden. (Een eigen mening hebben wordt vaak slecht geaccepteerd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt ook aan het kind hoor, ik had er één die keurig aan de hand wilde lopen, maar ook één die net een ongeleid projectiel was (ik ben 2 en ik zeg NEE), daar was het ideaal voor. Kinderen zijn razendsnel en nadat het kind geschept was door een auto (gelukkig goed afgelopen) heb ik hem in een tuigje gedaan met wandelen.
Je kunt jezelf wel voor je kop slaan als het fout gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf geen kinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jet, ik ben eigenlijk een slecht mens he? Dat ik het me durf te veroorloven te zeggen zo,n riem nooit te gebruiken of denk enigszins iets te weten over opvoeding ondanks mijn jarenlange ervaring als oppasser op peuters, kleuters en schoolgaande kinderen en nichtjes/neefjes en mijn jarenlange job op een lagere school en het feit dat ik zelf kind ben geweest telt ook niet natuurlijk om over onderzoek, boeken, tv documentaires en vooral dagelijkse klachten aanhoren van jonge moeders over hun kroost nog maar te zwijgen. Ik zou zeggen tegen jou en Mendy, hou het bij het onderwerp, respecteer mensen met een andere mening dan de jouwe en ga mensen er niet prive mee aanvallen als je over het onderwerp an sich niets te melden hebt en je nog niet eerder deel hebt uitgemaakt van deze discussie en het belangrijkste: je kent mij niet dus hou je vooroordelen voor je, ik veroordeel hier ook niemand in deze discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet ik jou respecteren terwijl jij, zonder feiten te kennen oordeelt. Ik heb wel zo'n tuigje gebruikt en was er behoorlijk blij mee. Mijn zoon had veel eczeem, liep met een jaar en wilde absoluut niet aan de hand. Om de jeuk kwijt te raken bewoog hij veel en was er niet bij gebaat in een buggy (vast) te zitten. een tuigje was de oplossing hij zijn beperkte vrijheid en wij er zeker van dat hij niet plotseling weg was, en dat heeft niets te maken met ze moeten maar luisteren. Een kind van 1 snapt dat niet. Hij is nu 9 en heeft echt geen tuigje meer aan hoor. Ik hoop voor je dat jij andere kinderen krijgt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, alleen mensen die zelf kinderen hebben en tuigjes gebruiken zoals jij hebben verstand. Doei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die het moeilijk vinden op een respectvolle manier te discussieren gaan bij mij op negeer. Doei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij bent respectvol??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies, tuigje nodig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je een kind achter een hek achter een hek laten spelen, mag je een kind in een box zetten, mag je mag je mag je??? ja dat mag, je als ouder ben je verantwoordelijk en de beslissingen die je neemt zijn daarin altijd goed. Je kan nooit alles uitsluiten als het om gevaar gaat. Maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, je geeft in je eerste reactie op je antwoord al aan dat het "jouw persoonlijke mening" is. Waarom blijf je dan aan het zuigen en zeuren tegen mensen die een iets andere persoonlijke mening hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap Dubossies wel, het is mooi als het zonder kan, alleen werkt het gewoon niet altijd zo. En het kan echt tot onveilige situaties leiden. een box, traphekjes, tuigjes, soms is het gewoon nodig en veiliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Deirdre, bedankt voor je reactie :-). Alles heeft zijn voor en nadelen helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans117
Is dat wel zo? Of is het toch eerder dat dubossies gewoon reageert op de aanvallen van personen die een ander mening hebben.
Hoe dan ook heb je met dat laatste sowieso niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basmeijer, bedankt. Catje83 en Deirdre zijn het met mijn antwoord ook niet eens maar kunnen dit toch op een normale toon duidelijk maken...dat is toch ook uiteindelijk het prettigst.
ja hoor dat mag. de tuigjes worden gewoon verkocht :)

het is niet iets van tegenwoordig. vroeger deden ze dit ook al.

je hebt tuigjes, maar ook polsbandjes. ik vind het ook altijd een raar gezicht als ik eerlijk ben.
van de ene kant is het natuurlijk veilig, maar van de andere kant is een kind op jonge leeftijd ook heel goed te leren dat het bij je moet blijven en moet luisteren.

kinderen blijven natuurlijk kinderen en doen onverwachte dingen, maar als ouder zijnde is het ook je taak om op te letten want die korte beentjes kunnen heel erg rap zijn!

(wat doe je als je kind het tuigje losmaakt, of gaat hangen in de riem vraag ik me spontaan af)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n kleine hummel krijgt het tuigje net zo min los als de gordel in het autostoeltje. En als ze pas lopen is het zelfs heel handig om ze op te vangen voordat ze de grond raken, als ze struikelen of dreigen te vallen. Werd heel algemeen gebruikt in de jaren 60, de ouderen onder ons herkennen dit dus van vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind MAG best een keer op zijn waffeltje gaan. Dat heet leren. Wat voor 'n papkinderen krijg je nou als je ze met alles gaat opvangen? + voor je krachtige en evenwichtige bijdrage, heksje (vermomd als King Kong, ehihi!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + van mij eucalipje, laat ik de eerste zijn en een plus voor de mooie aanvulling van Basmeyer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, ja, en een échte na-plus van mij.. + :0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@basmeijer, jammer dat ik jou hier geen echte + kan geven maar maak het elders wel goed. :-)
ja dit is toegestaan. Mijn neefje was vroeger een ontzettend lastig ventje (met alle respect). mijn tante had toen ook een tuigje voor hem, anders liep hij steeds weg en graaide alles uit de schappen van de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me wel, maar of het zo heel goed is voor het kind en zijn omgeving? dat lijkt me sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag en het is geen hondenriem!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn oudste zoon was weg voor je kon knipperen met je ogen.
de weg oprennen de winkel uitrennen.
een keer in het ziekenhuis was hij weg bracht een dokter hem in groene O.K. kleding terug. behoorlijk genant. maar al had je arendsogen pleite was ie.
omdat ik mij zelf niet wou aansluiten bij moeders met overleden peuters kreeg hij een tuigje. 14 dagen om precies te zijn, nu blijft hij goed bij ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat je zo geshockeerd reageert. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit zo kan overkomen.

Ik heb zelf als kind (ruim 40 jaar geleden) al aan zo'n tuigje gelopen, en mijn beide zoons (inmiddels tieners) ook. Zelf heb ik er niks aan overgehouden en mijn jongens ook niet.

Ik liep onder andere aan het tuig als we in de buurt van water waren (en dat was nogal eens). Je wil niet weten hoe makkelijk een kind "aan de aandacht van de ouders ontsnapt" zo'n omschrijving uit de krantenberichten waarbij je denkt "wat een onverantwoorde ouders"... totdat je zelf kinderen hebt en ervaart hoe weinig tijd ze nodig hebben om 'kwijt te raken'.

Mijn kinderen hadden er ook totaal geen moeite mee. Ze hadden beide handen vrij omdat ze niet "aan het handje" hoefden te lopen. (dat loopt ook veel lekkerder als je het nog niet zo goed kan)

Als ze struikelden dan had ik ze beet voor ze met hun hoofdje op de stoep belandden, en zonder dat ze een ruk aan hun arm kregen doordat ik ze bij hun arm omhoog moest hijsen.

En ik kon mijn arm door de lus doen als ik 2 handen nodig had om bijvoorbeeld af te rekenen zodat ze ook dan niet konden weglopen of zoek raken.

Echt heel praktisch. Ik hoop dat het vaker gaat voorkomen in het straatbeeld, want zo kunnen kinderen al veel eerder op veilige manier meer bewegingsvrijheid krijgen dan als ze vastgesnoerd zitten in hun buggy, want laten we wel wezen: dat is het alternatief dat je nu veel vaker ziet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag en is veilig.
Bij mij in de buurt is een creche, en daar houd de leeraar een touw vast, en de kinderen moeten dat ook doen.

Het zien er heel grappig uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is wettelijk toegestaan,
Alleen als er echt met het kind raar wordt gedaan zoals bijv. hard aan te riempje trekken zou ik er wat van zeggen. Maar als ze dat niet doen , kan u er verder niks van zeggen omdat het toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het voor de eerste keer ziet kan ik mij voorstellen dat men zich verwondert en impulsief reageert.
Het "tuigje" met een begeleidingsriem bestaat al heel lang, zeker sinds mijn jeugd, zo'n 60 jaar geleden, dus niet iets van "tegenswoordig".
In mijn familie is een jongetje dat achterop een fiets niet vastzat van de fiets gevallen en door een autobus voor de ogen van zijn moeder letterlijk verpletterd, een heel traumatische gebeurtenis.
Ik kan me niet voorstellen dat ouders van nu, als ze er goed over nadenken, zo'n risico willen lopen met de kans op een levenslang gemis en een pijnlijk schuldgevoel.

De vraag houdt een veroordeling in door het gebruik van de woorden "hondenriem" en "uitlaten".
Daarom de suggestie, t.b.v. een zuivere beantwoording, om open vragen te stellen en geen suggestieve vragen.
Dat maakt beantwoording minder gecompliceerd, omdat er in dit geval dan maar 1 vraag hoeft te worden beantwoord.