Wat is een beschikking in het bestuursrecht?

Voor mijn opleiding moet ik een beschikking zoeken, maar ik snap niet goed wat een beschikking is. In art 1:3 van de Awb staat: Een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan. Maar wat betekent dit precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als de overheid besluit de BTW te verhogen, dan is dat geen beschikking, omdat die wet dan voor iedereen zal gelden. Zelfde geldt voor snelheidsverhogingen op de snelweg, of andere maatregelen of wetten, die voor (bijna) iedereen zullen gelden

Een beschikking is veel specifieker. Het is een besluit of maatregel, die alleen voor iemand persoonlijk geldt, of een bepaalde groep mensen. Het kan gaan over zaken als geluidshinder, een bouwbesluit, een subsidie, en zelfs een echtscheiding. Als de gemeente de waarde van je huis schat i.v.m. het huurwaardeforfait en gemeentelijke belastingen, dan noem je dat ook een beschikking, want die pakt voor iedereen anders uit in de betreffende gemeente, en ook alle gemeenten schatten de waarde niet precies op dezelfde manier.

Het is meestal ook eenvoudiger, om bezwaar te maken tegen een beschikking, dan tegen een wet of algemene maatregel van bestuur.

Hier een lijstje met willekeurige voorbeelden. Als je die bekijkt, dan is je veel duidelijker wat een beschikking nu eigenlijk is.
Inkomensvoorziening, werkleeraanbod:
http://nieuwegein.socialekaartnederland.nl/vragenboek/vgb_view.asp?vgb_id=24273
WOZ:
http://www.aaenhunze.nl/Digitale_Balie/Producten /Overzicht_producten/W/Waardebeschikking_onroerende_zaken_WOZ_beschikking
Subsidie:
http://loket.zeeland.nl/subsidies/subsidiewijzer/beschikking
Echtscheiding:
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/woordenboek/echtscheidingsbeschikking.html

En als je dit nog even bekijkt, dan snap je het helemaal ;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beschikking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Ik denk dat je niet kunt zeggen dat een vergunning een beschikking is. Een beschikking is meer een besluit of maatregel, maar het woord vergunning gebruiken we meestal als je ergens toestemming of een ontheffing voor krijgt. Dan gaat het meestal over zaken die niet mogen, maar als je een vergunning hebt mag het wèl. Denk maar aan een wapenvergunning, of een vergunning om iets op straat te verkopen. Maar het zal vast wel zo zijn, dat de woorden vergunning en beschikking in sommige specifieke zaken prima allebei gebruikt kunnen worden.

Andere antwoorden (1)

Dat is een besluit dat geldt voor specifieke gevallen. Bijvoorbeeld: je buurman wil een tuinhuis in zijn tuin en hij krijgt hier toestemming voor. Dat is bijvoorbeeld een beschikking. Dus het is geen algemene regel.