mogen politie mannen je bekeuren als ze hun bonnen boekje niet bij zich hebben en het op een kladpapiertje zetten?

Toegevoegd na 32 minuten:
het is vandaag echt bij me gebeurt.
maar ik weet dus nu ook niet op welke grond ze me willen bekeuren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja hoor dat mag en dat gebeurd vaker.
Grootste voordeel is tijdwinst voor de agent. Nu hoeft hij alleen NAW gegevens, tijstip en locatie te noteren in zijn eigen, misschien onleesbare, handschrift. Daardoor is hij sneller klaar en kan zijn surveillance vervolgen. Op een rustig tijdstip kan hij op het bureau de bonnen leesbaar schrijven.
Ook hoeft de agent het juiste feit nog niet op te zoeken en kan dat later doen.
Gebeurd ook vaak als de agent nog niet zeker weet onder welk feit de overtreding valt of als hij met collega's wilt overleggen.
Zeker bij slecht weer, regen dus, is dit veel handiger.
Natuurlijk verteld de agent wel waarom je bekeurd wordt en zal hij ook identiteitbewijs vragen.
Conclusie: ja het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als ze in functie zijn wel, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet denken maar weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo platje, ik dacht al... ik hoor niets meer van je, maar heb je nog gebeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- nee dit mag niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieagent is altijd in functie, als z/hij buiten werktijd een overtreding signaleert mag er wel degelijk tegenop getreden worden.
Ja hoor, dat mag gewoon. Of het netjes is, is een andere vraag. Ik vind dat een agent gewoon z'n spullen bij zich hoort te hebben.

Voor bijna alle overtredingen is een staande houding niet eens noodzakelijk. Wel bij bijvoorbeeld niet dragen van een autogordel of mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. Dus kan het je gewoon aangezegd worden en op het bureau verder afgehandeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit mag. Het afschrift dat je normaal krijgt is niets meer dan een velletje waar je niets aan hebt. Alles op dit velletje mag nog aangepast worden aan bijvoorbeeld schrijffouten, verkeerde bedragen of verkeerde feitcodes.

Er is reeds eerdere jurisprudentie zat die stelt dat zolang jij hierdoor niet in je belangen geschaad wordt (en dat is nog nooit iemand gelukt) er geen seponering plaats vind op basis van het niet verkrijgen van het bonnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo goed weet. Onderbouw het dan eens.
Geen probleem. Tegenwoordig zijn er ook diverse handhelds die agenten gebruiken om digitaal je gegevens in te voeren. In een aantal regio's krijg je dan ook niet meer een afschrift mee. Soms zie je dat er gegevens van iemand op een kladje worden gezet, soms worden ze doorgebeld naar het buro. Het staat niet professioneel, maar het mag dus wel. Het beruchte gele briefje is meer service als een verplichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MagNiet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron ?
Tuurlijk ze staan boven de wet. En elke Nederlander wordt geacht om de wet te kennen. De enige manier om er nog onder uit te komen is te vragen. Welke artikel uit de wet dit zegt, de persoon in kwestie (ik) kan hierna vragen. Indien de agent dit niet weet, mag hij je niet bekeuren. Overigens mag je vragen naar zijn identificatie. Niet zo'n gekke vraag, want er waren ook valse politiemensen in uniform, die veel toeristen geld afhandig hebben gemaakt in Amsterdam.