een politieagent heeft in het procesverbaal onwaarheden vermeld,dit kan ernstige gevolgen voor onze rechtzaak hebben,wat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (5)

Je moet eerst kunnen aantonen dat hetgeen wat volgens jou onwaar is ook echt onwaar is, als je dat niet kan verlies ke sowieso omdat een beëdigde ambtenaar's woord boven jouw woord staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,een agent wordt eerder gelooft dan jullie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dient u een klacht in?

U kunt zelf bepalen hoe u een klacht indient. Dat kan schriftelijk (politie Zuid-Holland-Zuid, postbus 1070, 3300 BB Dordrecht) mondeling, telefonisch, via e-mail of op een andere manier. Wilt u uw klacht mondeling indienen, bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan een politieburerau, dan wordt wel aan u gevraagd uw onderwerp in te vullen op een klachtenformulier. Maar ook kan de klacht direct worden besproken om te bezien of hij meteen kan worden opgelost. In geval u belt, wordt u gevraagd de klacht op papier te zetten en op te sturen of af te geven. Een klachtformulier kan hier worden gedownload.

Nadat u uw klacht heeft ingediend, wordt de ontvangst schriftelijk bevestigd. U verneemt dan meteen de procedure die bij de behandeling wordt gevolgd en wie uw klacht zal behandelen.

Wat gebeurt er daarna?

De districtschef wijst één van zijn/haar medewerkers aan die uw klacht behandelt.

Die medewerker zal altijd eerst proberen te bemiddelen tussen u en de betrokken politiemensen waar uw klacht over gaat. De politie hecht waarde aan zo'n gesprek. Want zo'n gesprek is een goede gelegenheid om uw vertrouwen in de politie te herstellen en om de relatie tussen u en de politie te verbeteren. Bovendien is zo'n gesprek een goed middel voor de politie om meteen lering uit uw verhaal te trekken. Veelal kan zo'n gesprek heel verhelderend zijn zowel voor de politie en soms ook voor u.

U krijgt altijd bericht van de districtschef hoe uw klacht is beoordeeld en afgedaan.

Als u het niet eens bent met het antwoord van de districtschef, kunt u de korpsbeheerder verzoeken om een nieuw onderzoek. De korpsbehjerder is de burgemeester van Dordrecht. Hij laat zich in zo'n geval adviseren door een onafhankelijke commissie van drie leden. Die commissie gaat ook met u in gesprek. Hoor en wederhoor is de basis waarop de commissie werkt.

Na afloop van de behandeling in de commissie ontvangt u de reactie op uw klacht van de korpsbeheerder.

Als u het uiteindelijk niet eens bent met de beslissing van de korpsbeheerder kunt u zich binnen een jaar na het laatste contact met de politie Zuid-Holland-Zuid wenden tot de Nationale Ombudsman.

Het adres van de Ombudsman is:

Nationale Ombudsman

Postbus 93122

2509 AC Den Haag

tel. 070-3563563

www.nationaleombudsman.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je gedagvaard wordt, voor iets dat je niet hebt gedaan of als er in de dagvaarding heel wat anders staat, wordt je vrijgesproken. Echter moet je dit kunnen bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. In Nederland geldt; ''Wie eist, bewijst''. Jij zegt nu dat er onwaarheden in het proces-verbaal staan vermeld, echter moet je dit inderdaad bewijzen dat het ook echt niet klopt.

Verder is inderdaad een agent een beëdigd ambtenaar, en de rechter zal er altijd van uit gaan dat hij/zij de waarheid spreekt, en dat alles wat er op papier staat klopt.