Hoe hoog is de Boete voor baldadigheid ?

Gister avond stond ik buiten met vrienden te roken toen er twee agenten voorbijkwamen met een camera ploeg, ik stak in een jolige bui mijn middelvinger op waarna een van de agenten mijn pols beetpakte en mij een proces verbaal gaven voor baldadigheid. Weet iemand toevallig of dat een goede omschrijving is en hoe duur de boete ongeveer is. Ik ben verder nog nooit in aanraking gekomen met de politie en de officier van justitie zou het bedrag bepalen. Mvg justin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Hoe zit het dan nu, grijze?
Dat kost 220 euro of meer als je een verleden hebt. Ik betwijfel wel of de aanklacht van "baldadigheid" wel gegrond is.
Baldadigheid is namelijk hetzelfde als "straatschenderij" dat staat gedefinieerd als:

-het plegen van enige baldadigheid, zoals mishandeling of vernieling;
-dat moet gebeuren op of aan de openbare weg of op enige voor publiek toegankelijke plaats;
-het moet worden gepleegd tegen personen of goederen;
-daardoor moet gevaar of nadeel kunnen worden teweeggebracht.

Nu voldoet jouw actie sowieso aan de eerste 3 punten, maar het laatste onderdeel lijkt me nogal moeilijk te bewijzen en lijkt mij eerder vallen onder belediging van een ambtenaar in functie. Ik zou dus sowieso bezwaar aantekenen wanneer de boete binnen komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat hij is gestraft voor iets wat hij naar mijn mening niet heeft gedaan en dat is baldadigheid. Als je goed gelezrn had, had je dat ook uit mijn antwoord kunnen halen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En is dat baldadigheid of is dat belediging van een ambtenaar in functie? Ik denk het tweede en als ik daar gelijk in heb, is hij onterecht bekeurd voor baldadig gedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig hebben we jou niet als agent, rechter en beul, want dan zouden we wel een eindje van huis zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan en mag niet gestraft worden voor iets wat je niet hebt gedaan. Jouw voorbeeld kan je ook omdraaien, als iemand te hard reed en een agent schreef op dat hij iemand heeft vermoord, is het dan nog zo logisch als je denkt? Is hij dan nog steeds schuldig? Je denkwijze klopt niet. Overigens gaat dit niet over wetten maken, maar de wet benutten en de wet goed uitvoeren. Er is geen gevaar, noch nadeel, ontstaan en dus is er geen sprake van baldadigheid.