wat betekent dit: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor?

En in welke situatie geld deze verkeersregel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Het beste antwoord

Dat geldt inderdaad voor tegemoetkomend verkeer, maar óok voor verkeer in dezelfde richting. als jij in de auto zit en rechtsaf wilt slaan, als er dan een fietser naast je fietst (in dezelfde richting op de rijbaan of t. fietpad) en die fietser gaat rechtdoor (op dezelfde weg, daar hoort ook t fietspad bij) dan gaat die fietser voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naast fietsers geldt dat ook voor voetgangers trouwens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps zag pas na mn antwoord dat dit in de reacties ook al gezegd was..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3.Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk2/paragraaf7 In de begripsbepaling staat:
aj. verkeer: alle weggebruikers;
ap. weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk1 Aangezien onder alle weggebruikers ook voetgangers vallen, geldt deze regel dus ook voor voetgangers!! Bestuurders moeten voorrang verlenen aan alle verkeer.

Andere antwoorden (5)

Hier krijg je mee te maken als je beiden op dezelfde weg zit. Je tegenligger wil afslaan naar links, maar jij wilt rechtdoor. Jij krijgt voorang en je afslaande tegenligger moet wachtten.

Zie hieronder voor meer informatie;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand op dezelfde weg rijdt als jij (dus je tegemoet komt) en jij af wil slaan naar links heeft degene die rechtdoor gaat voorrang. Geld dus alleen als er iemand rechtdoor gaat en iemand linksaf slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is onvolledig. Het hoeft niet alleen te gelden als een tegenligger linksaf wil slaan. Als jij op een weg rijdt, en je wil rechtsaf slaan, moet je een voetganger die rechtdoor wil lopen (ongeacht uit welke richting hij komt) ook voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het geld ook als je iemand bv een fietser net inhaald.
en dan rechtsaf wilt slaan.
Dan heeft de net achteropkomende fietser ook voorrang.
Anders zou je hem snijden.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt zeker eef. De betere chauffeur haalt in zo'n situatie niet in, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was daar geen regel voor, X meter voor een kruispunt mag je niet inhalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat wordt in de theorie niet met een getal aangeduid. Wel wordt er expliciet gemeld dat het onverstandig is om vlakbij een kruispunt in te halen.
Meestal op een voorrangsweg. Als bv een tegenligger naar links wil afslaan heb jij voorrang omdat jij rechtdoor gaat op dezelfde weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft niets met voorrangswegen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dit geldt op elke weg...
Een bestuurder die afbuigt moet voorrang verlenen op het rechtdoorgaand verkeer. (bestuurders en voetgangers)

Met uitzondering van trams.
(een tram die u tegemoet komt en af wil buigen dient u voorrang te verlenen.)

Toegevoegd na 20 minuten:
De afbuigende tram heeft dus het recht van doorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enige goeie antwoord naar mijn idee +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en het meest complete antwoord.
voor tegemoetkomend verkeer, ook voor verkeer in dezelfde richting.

duidelijke overzichtjes staat op de bijgeplaatste link van vvn

http://www.veiligverkeernederland.nl/node/18469

Toegevoegd na 1 minuut:
en een examen site

http://www.rijexamen.com/brom/I6a_Afslaan__rechtdoor_op_dezelfde_weg_gaat_voor.html