Hoe zit het met de verzendkosten die de verkoper gemaakt heeft bij het retour verzenden van een tweede hands product door de koper via bol.com?

Stel: ik verkoop een game voor 19.95 euro via de 2e hands service van bol.com. De koper betaalt daarbovenop nog 1.95 voor de servicebijdrage. Ik als verkoper houdt 19.95 - (15%*19.95 - 2.99)=13.97 over van dit bedrag. De rest is voor bol.com. Daarnaast moet ik zelf ook nog de verzendkosten betalen welke in mijn geval 1.84 euro is. Ik heb dus eigenlijk een winst van 13.97-1.84=12.13.
Na een week zendt de koper het computerspel terug zonder goede reden (hij heeft het spel bijvoorbeeld uitgespeeld). De koper heeft namelijk het recht op retourzenden binnen 14 dagen. Bol.com stort het gehele bedrag van 21.90 terug op de rekening van de koper en haalt van mijn rekening die 13.97 af.
Het grote nadeel wat ik nu krijg is dat ik een verlies van 1.84 euro heb geleden ten gevolge van de verzendkosten en dat de koper GRATIS een spel heeft kunnen uitspelen.
Nu zijn mijn vragen: klopt het hoe ik deze situatie heb geschetst? Zo ja, zou ik die 1.84 euro kunnen terugkrijgen van bol.com of de koper? Daarnaast vraag ik me af of je zo maar even een 2e hands product kunt kopen van bol.com en binnen 14 dagen zegt van: ik stuur hem maar weer terug, want ik heb hem uitgespeeld.
Ben zeer benieuwd hoe dit zit, want zit zelf midden in deze situatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Helaas, dat is jouw verlies.

Deze kosten zijn nergens te verhalen. Niet op Bol.com, want die fungeert alleen als tussenhandel. Zij zorgen voor incasso van het bedrag dat de koper je schuldig is. Verder doen zij niets. (hooguit bij zendingen die niet door de brievenbus passen, daar krijg je een vergoeding van 2,95 voor verzending).

Overige verzendkosten zijn voor je eigen rekening.