Tot hoe lang na een rechtszaak kan je in cassatie gaan?

Op 7 oktober 2010 heeft het Gerechtshof 's-Hertogenbosch beslist dat voor de identiteitskaart geen leges geheven mogen worden.Het gerechtshof heeft beslist dat gemeenten een Nederlandse identiteitskaart gratis moeten verstrekken. Ze mogen geen leges meer rekenen. De uitspraak is nog niet definitief. De gemeente tegen wie deze zaak loopt, kan hier nog in cassatie gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Wanneer u door het gerechtshof (of soms in hoger beroep door de rechtbank) bent veroordeeld, kunt u binnen 14 dagen na de uitspraak beroep in cassatie instellen. De termijn van 14 dagen geldt wanneer u op de hoogte was van de datum van de zitting waarop de uitspraak is gedaan. Als u echter niet op de hoogte was van de datum van de zitting, kunt u beroep instellen op het moment dat u het arrest van het gerechtshof (of het vonnis van de rechtbank) te horen krijgt.
U kunt het beroep in cassatie instellen bij de griffie van het gerechtshof (of van de rechtbank), waar uw zaak is behandeld. U kunt zelf beroep in cassatie instellen, maar uw advocaat kan dat ook voor u doen. De advocaat-generaal (of de officier van justitie) kan ook in cassatie gaan. Als hij dat doet, is hij verplicht u daarvan op de hoogte te stellen.
http://www.cleerdin-hamer.nl/pdf/cleerdinhamer/uploads/In%20cassatie.pdf

Dit betekent dus dat er wel eerst een uitspraak gedaan moet zijn en vanaf dan heb je nog 14 dagen de tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt af van het type rechtszaak. Degene uit jouw vraag valt in het belastingrecht. Hier geldt artikel 6:7 van de algemene bestuurswet waarin het beroep op binnen zes weken ingediend moet worden. (Zie ook 6:8 en 6:9 voor verdere definities). Let op: 6:24 stelt dat afdeling 6 ook voor cassatie geldt.

Voor civiele zaken, en zaken onder het bestuursrecht, gelden andere termijnen. Als ik het me correct herinner geldt bij civiele zaken een termijn van 3 maanden, of een termijn van twee maal de termijn voor het instellen van het hoger beroep als dat korter is.