Hoe duur is het om iemand tot levenslang te veroordelen?

Ik moet voor Nederlands een discussie voeren of de doodstraf in Nederland weer ingevoerd moet worden en ik moet dus voor de doodstraf zijn. Nu wil ik met een argument komen dat de doodstraf goedkoper is dan iemand levenslang geven. Ik weet dat een dag in de gevangenis ongeveer €190 per dag is an als iemand 30 jaar de gevangenis in moet zal je dus rond de €1.7 miljoen zitten (maar ik weet niet precies Hoe duur de doodstraf is) alleen kosten van de rechter en advocaten zitten er ook nog bij en nu is

dus mijn vraag: is het duurder om iemand voor levenslang te veroordelen of Tot de doodstraf en hoeduur is dat dan? ( en als ik een verkeerd argument is mag u dat ook zeggen, graag zelfs)

En als iemand nog meer voordelen weet wil ik dat graag weten!

Alvast bedankt:)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
17.4K

Antwoorden (3)

In dit artikel wordt gesproken over dat het ook heel duur is. De jaarlijkse kosten voor de gevangenen in de dodencellen in Amerika bedraagt 114 miljoen dollar. Maar dit is dus Amerika en in dollars. Echt goedkoop lijkt het dus niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eventuele voor argumenten: - Als de doodstraf daadwerkelijk ingevoerd zou worden, denkt men misschien 2 keer na voordat hij een misdaad begaat - Zo voorkom je dat dezelfde persoon de misdaad nogmaals kan begaan - De doodstraf kan ook als verlossing worden gezien voor de daders. Als men na een aantal jaar terug op straat komt zal de samenleving hem nooit meer accepteren als een gewoon mens. (men kan eerder vrijkomen als ze levenslang hebben)Ook kan vele jaren in een gevangenis een dader mentaal beschadigen - De doodstraf kan voorkomen dat nabestaanden van eventuele slachtoffers wraakacties kunnen ondernemen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel weg bedankt, vooral de laatste 2 zijn heel nuttig ( die had ik nog niet) :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LOL, die laatste: dat is waar ja, als je als overheid al iemand doodmaakt, kan een ander dat niet meer doen.. In bepaalde gevallen kan de doodstraf zelfs barmhartiger zijn dan iemand levenslang opsluiten, maar ik vind het principe verkeerd. Zolang je niet kunt garanderen dat onterecht veroordelen niet voorkomt, moet je zoiets niet willen. Als je iets doet wat je niet ongedaan kunt maken, moet je daar heel erg goed over nadenken. Nu kun je een tijd gevangenis ook niet meer terugdraaien, maar je kunt wel iemand vrij laten komen als de veroordeling onterecht blijkt. Iemand weer tot leven wekken is iets moeilijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Argument voor doodstraf na een moord of doodslag: je hebt welbewust het leven van iemand ontnomen, het hoogste wat iemand had; dat is onomkeerbaar, je kunt dit nooit meer terugdraaien. Je moet daarom 'met gelijke munt' betalen voor wat je een ander hebt aangedaan. Dit argument ziet op vergelding. Tegelijk is de onomkeerbaarheid ook een argument tegen de doodstraf. Want stel dat je onverhoopt de verkeerde executeert? Dat is in het verleden nog wel eens gebeurd, en helaas is ook dat niet ongedaan te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986 en om dan terug te komen op het kostenplaatje, zal de schadevergoeding naar de nabestaanden van onterecht geëxecuteerden ongelooflijk hoog zijn. Verder is er een heel klein aantal levenslang veroordeelden in Nederland, waardoor de kosten per hoofd wellicht duur zijn, maar deze bij elkaar opgeteld meevallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@xSannex
Over voorkomen misdaad:
http://www.abc.net.au/news/2015-02-26/fact-check3a-does-the-death-penalty-deter3f/6116030 Over recidive:
Je moet natuurlijk met een levenslang gestrafte vergelijken, voor mijn part geïsoleerd opgesloten.
Ook de samenlevingsacceptatie slaat dus nergens op. "Ook kan vele jaren in een gevangenis een dader mentaal beschadigen"
LoL, die schade is vrij klein, in vergelijk met ontnemen leven. Je zou het humaner kunnen noemen om iemand van de dood te voorzien ipv zijn hele leven lang weg te laten kwijnen in een cel. "De doodstraf kan voorkomen dat nabestaanden van eventuele slachtoffers wraakacties kunnen ondernemen" Dat is wel de meest vergezochte. Ga eens iemand proberen te vermoorden in een gevangenis. En daarnaast heb je dan het zelfde effect als doodstraf. Dus is echt een grap. Maar wellicht gebruik je weer het onjuiste argument dat de dader ooit vrij komt. Doodstraf is een vervanging voor levenslang, niet voor iemand die 20 of 30 jaar moet zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook is het de vraag of je antwoord die gaat over de Amerikaanse situatie vergelijkbaar is met de Nederlandse.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MrTomaat: het argument van 'wraak op de levenslang gestrafte' is inderdaad vooral grappig. Daarbij krijg je bij de doodstraf wellicht sneller wraakacties van nabestaanden van de geëxecuteerde, vooral als die er - al dan niet terecht - van overtuigd zijn dat hij of zij onschuldig is. Bij een vrijheidsstraf zullen ze hun energie liever gebruiken voor pogingen die tot herziening van het vonnis kunnen leiden. Alleen al het feit dat je dan als één van de zeer weinige 'ontwikkelde' landen op dezelfde lijst zou staan met allemaal landen waar Amnesty het nogal druk heeft, zegt voor mij genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=Kye2oX-b39E 5:50 :D Schrikbarend is vooral het bewijs wat DNA nu geeft en achteraf ter dood veroordeelden vrijspreekt (te laat dus).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O dear, (haast) nog erger was de aflevering die YouTube autoplay me daarna aanbod - https://www.youtube.com/watch?v=zmeF2rzsZSU Maar inderdaad, beter met Finland. Hé, zijn wij het hier nu echt volledig eens, Tomaat? Dat is alweer een tijdje geleden geloof ik ;-)
Afhankelijk van wat je allemaal meerekent, kost het uitvoeren van de doodstraf enige duizenden euro's.
Dat staat in geen vergelijking tot de kosten van zo'n twee miljoen euro voor levenslange hechtenis.

Maar... de proceskosten liggen in Amerika bij een vonnis zonder doodstraf wel gemiddeld zo'n één miljoen lager dan bij een doodstrafvonnis.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt:)
In Amerika kost de doodstraf zo'n 50 miljoen dollar per doodsvonnis en een levenslange gevangenisstraf kost in Amerika zo'n 1.7 miljoen dollar per levenslange gevangenisstraf, dus je kan wel zeggen dat de doodstraf veel duurder is dan een levenslange gevangenisstraf.