Mag je portretten van bekende mensen (acteurs of zo) tekenen en op je website plaatsen of bij youtube uploaden (niet verkopen)?

Toegevoegd na 17 minuten:
ik moet misschien nog toevoegen dat het portretten zijn waar een foto (krant, website ...) voorbeeld is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

In theorie valt een tekening, net zoals een foto onder het portretrecht. Als je een BN-er tekent, is het dus mogelijk dat de geportretteerde bezwaar maakt, of je voor de rechter sleept, als je weigert.

Maar de praktijk is natuurlijk totaal anders. Het belangrijkste is hier, dat je geen handel gaat drijven. Alleen als je grof geld gaat verdienen met een tekening van Linda de Mol, zou je mogelijk een brief van haar advocaat kunnen krijgen, evt. inclusief rekening.

In alle andere gevallen zal gelden, dat de geportretteerde er alleen maar voordeel van heeft. Hoe meer tekeningen jij maakt, hoe fijner ze het vinden. Het zal hun naamsbekendheid ten goede komen.

Je kunt alleen problemen krijgen, als je minder goede bedoelingen hebt. Cartoons, spotprenten etc. vooral van politici, is ook al geen enkel probleem, maar als je tekeningen gaat maken, die de persoon in kwestie schade kunnen toebrengen, dan moet je voorzichtig zijn. Je kunt hier denken aan zeer beledigende tekeningen. Maar dan nog geldt, dat BN-ers er zelf voor kiezen om BN-er te zijn, en dat ze meestal wel inzien dat dit nu eenmaal de konsekwenties zijn. Zo stapt ook niet iedere BN-er naar de rechter, na een kwalijk stukje in de Story, en is Geert Wilder alleen maar woedend, en stapt niet naar de rechter, na een voor hem beledigende cartoon op Joop.nl.

Als je goede bedoelingen hebt, kun je gewoon zonder zorgen op youtube of op je website je gang gaan. Mocht iets toch niet mogen, dan zit je nog lang niet in de gevangenis, en kun je hoogstens een vriendelijk verzoekje krijgen een portret weg te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. kan dan eigenlijk theoretisch zowel de BN-er als de fotograaf een bezwaar maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ;-) Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp...de fotograaf heeft hier niets mee te maken. Mogelijk doel je op het natekenen van een foto, maar zoiets valt echt nauwelijks aan te tonen. In het uiterste geval zal dan ook gelden, dat je een verzoekje krijgt van de fotograaf om de tekening weg te halen, maar zo'n situatie kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Heb je serieuze plannen om dit te gaan doen? Kun je goed tekenen? Leuk plan hoor, en volgens mij hoef je nergens bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een keer bedankt :). Ja ik ben van plan bekende mensen te tekenen en als voorbeeld op mijn web pagina te plaatsen. Als reclame zo te zeggen ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, laat de link naar je website maar eens weten. Ik kan helaas zelf helemaal niet tekenen, maar kan goede tekeningen wel erg waarderen. Ik ben dus benieuwd! ;-)

Andere antwoorden (2)

Ik denk het wel want het zijn geen foto's waar portretrecht op is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ja,maar hoe zou je ze anders kunnen tekenen zonder voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel meer dat het natuurlijk mag als zelf een foto van de persoon heeft gemaakt... maar kan dat ook met fotos uit een krant of zo ...
1 van de nadelen van bekend zijn is dat Jan en alleman foto's van je maakt en die overal opzet, je mag dus best mensen natekenen en foto's van ze maken.