Mijn werk beweert niet onder een CAO te vallen, kan dat?

Ik heb een conflict met mijn werk over mijn werktijden. Volgens de CAO levensmiddelenbedrijven werk ik te lang en voor te weinig. Nu beweert mijn werk dat hun niet onder een CAO vallen. Dat lijkt mij een sterk verhaal! Kan het toch zo zijn dat ze inderdaad niet onder een CAO vallen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben er niet zo happig op om de naam van mijn werkgever hier neer te zetten. Wil geen kwade zode aan de dijk zetten, en iedereen leest mee.

Kan je wel vertellen dat het een food specialiteiten zaak is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (5)

Dat ligt er aan als je werkgever niet onderr deze branche valt of de gehele groep van werkgevers valt er niet onde dat is mogelijk. Maar in welke organisatie werk jr dat is wel van belang in deze vraag. heb je ooit een cao ontvangen heb je een contact waar zo iets in staat.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat zou wel heel goed mogelijk kunnen zijn.

Maar je hebt ook wettelijke bepalingen zoals Arbeidstijdenwet en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek als het gaat om beloning.

Welke afspraken zijn er gemaakt in je arbeidsovereenkomst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou jouw werkgever dispensatie hebben voor de geldende CAO. Normaal is een CAO door de minister 'bindend' verklaard. Dit betekend dat alle bedrijven in die branche deze CAO moeten volgen/naleven. Als jouw werkgever aangeeft 'er niet onder te vallen', moet hij/zij dat aan jou als partij kunnen aantonen. Succes....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niks staat in je contract over een CAO val je in principe niet onder een CAO. Als die levensmiddelenCAO ge'AVVt is door de Minister kan het wel zo zijn dat de normatieve bepalingen van toepassing worden verklaard op jouw arbeidscontract. Op de site van het ministerie kan je zien welke CAO's geAVVt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat het bedrijf waar jij werkt niet onder een cao valt. Er zijn heel veel bedrijf waarbij dat het geval is. Dan staan alle afspraken in jouw arbeidsovereenkomst. Het kan ook dat er wel een OR is of een personeelsvereniging die wel collectieve afspraken hebben gemaakt voor alleen jullie bedrijf.

Zolang je niet meer dan 12 uur per dag of 60 uur per week werkt en het minimumloon of meer krijgt zit je werkgever goed.

Ik hoop wel dat je minder werkt en meer verdient....