Dekt mijn wa verzekering de door mij gemaakte schade aan een geleende auto (deze enkel WA verzekerd)

Ik heb een ongeluk gehad met de auto van een vriend. Deze heeft zijn auto enkel WA verzekerd, en de schade aan de auto zal dus niet worden vergoed door zijn auto verzekering. De auto is total loss door mijn schuld, dekt mijn WA verzekering deze schade...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (4)

Heel makkelijk NEE.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij neemt het risico door jou zijn auto uit te lenen hij zou het jou moeten zeggen dat de auto niet all risk verzekerd is.
Jij zou jezelf af moeten vragen met een auto te gaan rijden die niet van jezelf is die alleen wa verzekerd is.
Jouw WA verzekering dekt allen schade aan derde geen schade veroorzaakt door het besturen van een motorvoertuig die hebben zelf een verplichte WA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je vriend die de auto heeft uitgeleend weet dat dit risico aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees toch ook andere dingen, Weet je zeker dat het niet vergoed wordt door de verzekering van je vriend?

*Ik heb gebeld met Orion.
Wanneer er schade door schuld wordt gereden door andere besruurder is het Orion die gaat uitbetalen.
Ik kan hem dus uitlenen maar als er iets gebeurd ben ik in mijn no-claim de klos.

*Juist. m'n vader heeft het ook nagevraagd bij de verzekering. Zelfde antwoord

Zou het dus toch echt aan de verzekering zelf vragen of even in de voorwaarden kijken bij leenrijden wat daar de voorwaarden voor zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Betere bron gevonden:

***Wanneer je een ander in jouw auto laat rijden, is je WA-verzekering ook geldig als die ander met de auto schade aan een derde toebrengt. Maar pas op: de verzekering is niet geldig, wanneer:

de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft (tenzij het niet langer dan één jaar is verlopen);
de bestuurder de rijbevoegdheid is ontzegd.
Controleer dit dus vooraf voordat je je auto uitleent.***
sterredag
13 jaar geleden
als het gaat om de schade aan het geleende voertuig: dat is niet verzekerd. niet op de autoverzekering en niet op de AVP van de lener.
als het gaat om schade van anderen (derden), dan is dat wel verzekerd op de autoverzekering, tenzij de lener geen rijbewijs had, onder invloed reed, of een andere uitsluiting van toepassing was. in dat geval zal de maatschappij meestal wel moeten betalen, maar verhalen ze die schade weer op de veroorzaker.