Wat te doen aan gemene buren?

De buren hebben mijn kat nog steeds. Ik heb hem al anderhalve week niet gezien. Ben er al vaak heen geweest hiervoor om te zeggen dat ik niet meer wil dat ze hem eten geven en in huis houden. Mijn broer en vader zijn ook al een keer geweest.De buurvrouw heeft sinds kort zelf ook een katje trouwens. Ze zei tegen mijn broer dat mijn kat gezellig mee-eet en met haar kat speelt.
Mijn vader vroeg of ze even wilden bellen als ze hem zagen. Zouden ze doen. Loop ik net langs, zie ik mijn kat op de bank liggen daar. Ik weet het echt niet meer. Heb alles al geprobeerd. Ze heeft hem gewoon losgeweekt van hier. Ik ben van plan om er straks heen te gaan en te zeggen dat ik vind dat we zo niet met elkaar om horen te gaan en dat ik het idee heb dat ze mij maar laten praten maar ondertussen doen wat ze zelf willen. Ik heb voor de kat betaald. Ze steelt gewoon. Hoe kan ik netjes verwoorden dat ik het echt gewoon helemaal zat ben en dat ik maatregelen tref als hun gedrag doorgaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat erg!!!! ik zou aangifte doen en als de kat terug is binnen houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de kat maar gelukkig is en het goed heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merkwaardige opmerking Roland, dit is namelijk diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch raar. Wij mensen zijn dieren, katten zijn dieren en dan is het diefstal. Ik dacht aan ontvoering.... Dat terzijde, gewoon aanbellen en je kat terug eisen. Als dat niet helpt dan naar de politie. Vervelend probleem! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontvoering van een kat welke het wel naar zijn zin heeft? dit is overduidelijk gevalletje van het stockholmsyndroom!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ladylike kan de kat zichzelf bij jou naar binnen laten d.m.v. een kattenluik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is stockholmsyndroom????

Antwoorden (13)

Bij diefstal, want dat is het min of meer gewoon... de politie bellen.

Slaat nergens op dat andere mensen, je buren in dit geval, jou kat in huis hebben.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hoe komt jou kat daar steeds? Loopt hij erheen, pakken ze hem op en nemen ze hem mee naar binnen... Lokken ze hem met voer? Als je een binnenkat hebt zou ik ervoor proberen te zorgen dat ze niet meer naar buiten kan (is lastig, weet het)

Misschien moet je de buurvrouw maar eens nat spuiten met de plantenspuit dan bij iedere keer dat ze je kat binnen heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de politie bellen, licht eraan want het is niet echt ''stelen''.
Of gewoon terug pakken. Suc6!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er rustig naar toe gaan en dan vragen als je je kat terug mag en als ze hem/haar niet terug wil geven moet je aangiften doen (het is wel jou kat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan aangifte doen van diefstal van een huisdier. Als de kat dan terug bij jou thuis is zou ik ze meteen laten chippen. Dat is wel geen bewijs van eigendom, maar het helpt wel. Dan je kat een tijd binnen houden, zodat ze terug weet waar ze thuis hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kat binnenhouden.

Katten hebben een vrij eigenzinnig karakter :) Als je ze naar buiten laat dan gaan ze gewoon daar naar toe waar ze willen. Dan kun je je buurvrouw de schuld geven maar in feite is het gewoon je eigen kat die daarnaartoe wandelt.

Voor hetzelfde geld wandelt de kat volgende week het huis bij de andere buren binnen.

Katten... sterke eigen wil :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andermans katten hoor je niet binnen te hebben, die zet je buiten. Sinds ik bij een maat heb gezien wat het met je kan doen als je kat een paar dagen weg is....:(
En met mij ook, want ze was ook een beetje 'mijn' kat.
Met de buren gaan praten en vooral rustig blijven.
Anders heb je straks nog meer problemen met die buren....
Zullen ook wel rare mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt betaald voor de kat. Dus jij denkt dan dat de kat van jou is. Maar dat is jouw gedachte als mens.
De kat denkt daar heel anders over, en als een kat en een mens een relatie hebben, dan is het dus wel zo, dat jij eigendom bent van de kat. In het kattenrecht dus.

Blijkbaar heeft de kat gekozen om zich door andere mensen te laten bedienen. Dat kan. Jij hebt pech. Die buren zijn nu van jouw kat. Ze heeft jou gedumpt. Zo doen katten dat.

Wat je kan doen, is gewoon een nieuw katje nemen. En goed laten zien, dat jij van haar bent en haar altijd netjes op tijd lekker vlees en heerlijke melk geeft. Dan blijft ze bij je.

Met je mensenburen kun je het beste goede vrienden blijven. Zeg dat je betaald hebt voor de kat, en of ze dat geld misschien aan jou willen geven, en dan mogen zij de kat als hun eigendom zien. Gewoon verkopen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
merkwaardig hoor, hoe kan ik als nederige bediende mijn baas nou verkopen?....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk hè. Dat is nou het verschillen in de belevingswereld tussen mens en kat.
En voor de minners: weten jullie hoe je 'humor' schrijft?
Ik zou zeggen dat het gijzeling is. De politie zou je moeten helpen. Ik verwacht dan wel dat je moet uitleggen dat je al het nodige - behalve terugstelen (dan ben jij in principe strafbaar voor insluipen) - hebt geprobeerd.

En dan gewoon je kan niet meer bij de buren binnen laten lopen. Het is jouw verantwoordelijkheid om voor jouw kat te zorgen, en je bent als eigenaar ook verantwoordelijk voor wat de kat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eucje denkt:
mij lijkt het van belang dat je op goede voet blijft staan met je buuv mocht je dit op willen lossen samen.

zij zou aangeven wanneer jullie kat bij hun was en dit heeft ze niet gedaan.
wijs haar hierop en vraag waarom ze zich niet aan de afspraak houdt. zeg dat je hierdoor de indruk krijgt dat ze de kat wil ontfutselen maar jij er ook enorm gesteld bent.
vraag haar: hoe zou u het vinden als wij uw kat paaien en het dier geen zin meer heeft om bij u te zijn en wij dit zo zouden laten?

geef aan dat je afspraken wil maken en de haar ook tegemoet wil komen hierin:
je snapt dat je buuv ook gesteld is op de kat, het is ook een leuk speelkameraadje voor de kat en zeg dat je het ook prima vind als ie nu en dan even komt buurten maar niet zo belachelijk lang.

vraag haar of ze hier een idee bij heeft wat voor iedereen redelijk is. jouw kat (hij heeft er blijkbaar naar zijn zin)
jijzelf (je wil ook plezier beleven aan je kat) en de buuv (ze heeft de kat graag in haar omgeving)

is het mogelijk dat hij ff een hapje komt eten, uitbuikt op haar vensterbank, wat stoeit met zijn kattenbuurtman/vrouw waarna ze de kat naar buiten doet zodat het hij jullie kant ook een keer op kan komen?

misschien wil ze water bij de wijn doen: stel voor de lol eens voor voorstel haar kat bij jullie te laten eten, samen wat te spelen en slapen zodat jij net als haar kan genieten van het stel? ;-)

jij kiest ervoor om je kat vrij te laten lopen, en katten gaan nu eenmaal hun eigen weg. dit verander je niet helaas, als is het wel te voorkomen

- je zorgt ervoor dat de kat niet naar buiten kan (geen aanrader!!!)
-je zet je tuin 'catproof' af
-heb je geen zin om met palen, gaas etc te werken kan je denken aan elektronische omheining (zie link)

wil je buuv geen afspraken maken, of blijkt dat (wederom) gemaakte afspraken niet nagekomen worden kan je misschien de wijkagent benaderen (deze is er ook voor bemiddeling) mocht je in een huurhuis wonen kan de woningbouw ook aan burenbemiddeling doen.

via een advo kan je ook een poging doen, maar dat lijkt me nogal hoog gegrepen als er nog andere opties zijn.

wat je misschien ook kan proberen is een kattenwerend spulletje sprayen of druppelen rond het huis van je buuv.
laat ze de kat bij de voordeur naar binnen behandel je ruim het gebied rond de voordeur.
is het een kattenluik waardoor ie zichzelf verwelkomt doe je het op en rond het kattenluik.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Pieter2011
12 jaar geleden
Van mij een + vooral vanwege de tips om ervoor te zorgen dat je katten in je eigen tuin houdt. Die horen niet bij buren rond te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de +jes :) @itala
goed punt dat de kat zichzelf binnen kan laten. (ging er vanuit dat dit het geval was aangezien ze niet aankloppen) ;-)
Aangifte doen is geen optie! De politie doet hier namelijk niks mee. Een kat gaat waar hij eten krijgt. Mijn buurjongens deden het ook want ze was zo lief en ze dachten dat ze honger had. Vervolgens zag ik mijn kat niet meer. Toen heb ik mijn buren vriendelijk verzocht geen eten meer te geven en niet meer binnen te laten omdat ze gewoon door het kattenluik kan. Ik merkte meteen dat ze daar niets meer kreeg. ze was telkens thuis.

Een kat heeft geen vaste stek. Zijn vaste stek word waar hij eten krijgt. Wanneer hij binnen is eten geven en binnen houden. De buren vriendelijk verzoeken de kat naar buiten te sturen als hij komt. En geen eten te geven. Als hun nu een eigen kat hebben moet je vragen hoe zij het zou vinden als jij haar kat naar binnen zou halen. (reflecteren).

Succes. ps sommige buren kan je ook gewoon niets mee. Laatste optie is om even de wijkagent te bellen en te vragen of hij even langs wil gaan (daar zijn de wijkagenten voor. Wie je wijkagent is kan je vinden op de website van jouw gemeente) en anders bellen met 0900-8844 en daar naar vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jouw kat, dus zij mogen hem niet vasthouden.

Het is wel een lastige hoor, want als zij zeggen dat het beestje gewoon vrij in-en uit kan lopen (En dus ook naar jou kan gaan), dan kan je vrijwel niet bewijzen dat zij hem vasthouden.

Ook is het handig als je kan bewijzen dat het jouw kat is.
- Papieren (asiel oid, of waar je hem vandaan hebt)
- Dierenpaspoort
- Chipregistratie, op jouw naam
- Foto's dat je hem aantoonbaar al heel lang in huis hebt

Een kat hecht zich trouwens vooral aan zijn huis. Dat hij ook eens ergens anders eten krijgt, wil nog niet zeggen dat hij daar gelijk gaat wonen. Als je een kat een tijdje binnenhoudt, gaat hij het wel als ZIJN huis zien.

Als je kan aantonen dat ze hem vasthouden, foto's maken..? (deur op slot, en jouw kat erachter oid..?) dan kan je gewoon aangifte doen bij de politie.

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, want ze zijn namelijk VERPLICHT om je aangifte op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hardere taal gebruiken als jouw laatste zin. Ik denk dat ze je niet serieus nemen en denken dat je te soft bent. Gewoon keihard stellen dat je er politie bij haalt zorgt dat ze bestraft worden en hun zult aanklagen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je moet haar een beetje uit haar tent lokken als je begrijpt wat ik bedoel. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dan kan ze misschien iets losgeven;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wachten op het moment dat je de kat bij de buren ziet liggen en dan langskomen. 'ik kom mijn kat ophalen' en ze kunnen dan haast niet met een excuus komen om het te weigeren