welke rechten hebben mensen die in de gevangenis zitten? Of welke rechten hebben ze niet meer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso de basisbehoeften. Zoals eten, water..

Antwoorden (1)

Gevangenen hebben dezelfde mensenrechten als iedereen, behoudens de beperkingen die door de wet zijn gemaakt. Zo zijn beperkingen in bewegingsvrijheid, correspondentierecht, keuze van werk, politieke rechten, vergadering en vereniging, en leven als gezin mogelijk. Het VN-verdrag (BuPo) bepaalt echter dat gevangenen recht hebben op een behandeling met respect en waardigheid. Een gevangene heeft het recht de wettigheid van zijn detentie aan te vechten, bijv. in een procedure van habeas corpus. Hij heeft recht op compensatie bij onwettige detentie. Hij mag in detentie worden gedwongen tot werkzaamheden, hetgeen niet als dwangarbeid geldt. Sommige rechten zoals die op vrijheid van geweten en vrijwaring van marteling gelden als niet-opschortbare rechten, ook in gevangenschap. In het VN-verdrag (BuPo) staan enkele richtlijnen voor de behandeling van gevangenen, zoals de scheiding tussen veroordeelde en nog niet veroordeelde gevangenen en tussen jongeren en ouderen. De VN 'Standaardminimumregels voor behandeling van gevangenen' (1955) geven een uitgebreide opsomming van richtlijnen aangaande kleding, voeding, medische verzorging enz. Het 'Pakket van grondbeginselen voor de bescherming van alle personen in enige vorm van detentie of gevangenschap' is een systematische verzameling van internationale normen ter voorkoming van willekeurige arrestatie en gevangenschap. Het pakket werd in 1988 door de VN aanvaard. Het pakket is een weerslag van de Standaardminimumregels, maar minder gedetailleerd en daarom breder geaccepteerd. De studies die de Britse jurist Nigel Rodley publiceerde over de behandeling van gevangenen gelden als de standaard voor dit onderwerp.

Toegevoegd na 9 minuten:
De site van de Stichting Landelijke Gedetineerden Commissie is overzichtelijk door de indeling.
http://www.gedeco.nl/?page=renp