Hoe kan het dat een kind van 12 zonder toestemming een ID kaart kan aanvragen?

Ik wilde gisteren mijn dochter bij laten schrijven op mijn paspoort. Als dat gebeurt heb je toestemming nodig van je partner/echtgenoot.
De mevrouw van de gemeente vertelde mij dat het kind vanaf 12 jaar wel zonder toestemming van beide ouders een ID kaart kan aanvragen!
Dat is toch krom? Zou het kind dan zo zonder toestemming van mijn man en mij de grens over kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja dat klopt. Maar wees gerust: Je kind kan dat ook als er voor de ID kaart toestemming gegeven moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je kind (tussen de 0 en 16) laat bijschrijven in je paspoort, stelt dat je in staat het kind mee te nemen over de grens, en dan vooral ook over de buitengrenzen van de Schengenlanden. Denk bijvoorbeeld aan gemengde huwelijken, waarbij één partner (meestal de vader) de kinderen ontvoerd naar het land van herkomst.

Je kind mag met een ID-kaart dan wel de grens over, dat wil niet zeggen dat ze zomaar kan verdwijnen. Op Schiphol zal ze bijvoorbeeld niet zonder begeleiding in een vliegtuig kunnen stappen. En met een ID-kaart kom je niet verder dan bepaalde - grotendeels EU - landen.