opheffen vereniging: kun je daarvoor twee vergadering op dezelfde dag plannen?

het bestuur wil een vereniging opheffen en roept daarvoor een algemene ledenvergadering bijeen. men weet eigenlijk wel zeker dat het quorum (2/3) niet gehaald zal worden, dan moet er een nieuwe vergadering bijeengeroepen worden. daarin kun besloten worden door de aanwezigen met gewone meerderheid. het bestuur voorziet dat in de eerste vergadering geen opheffingsbesluit zal kunnen vallen. Truc: men organiseert meteen na de eerste vergadering een tweede (dat zet men ook in de uitnodiging), zodat in die tweede vergadering alsnog kan worden besloten. is dat toegestaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Even goed je statuten nalezen. Meestal is er een termijn gesteld voor het uitschrijven voor een dergelijke vergadering. Deze moet ook voor de tweede vergadering in aanmerking worden genomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er geldt normale verenigingsrecht.
Dus eerste een normale vergadering. Voor deze vergadering alle leden schriftelijk aanschrijven en vermelden dat het gaat op een opheffing vergadering.
Als 2/3 niet gehaald wordt, dan na deze vergadering een tweede vergadering uitschrijven. Hiertoe dient wel toestemming gegeven worden door de aanwezige leden die bij de eerste vergadering zitten.
Ook is het handig om met de aanwezige leden door te spreken hoe de opheffing af te handelen.

Als het bestuur slim is dat vraagt zij van de aanwezige leden een verklaring dat zij voor of tegen stemmen voor de opheffing en dat het bestuur machtigen om voor hun te stemmen.

Nu zal op de twee vergadering waarschijnlijk alleen het bestuur aanwezig zijn en eventuele belangstellenden.

Ik zou tussen de twee vergadering een maand tussen laten zitten om alle leden de kans te geven om bij de vergadering zonder verplichte 2/3 aanwezig te zijn.

Om veilig te zijn kun je er voor kiezen om anoniem en schriftelijk te laten stemmen.
Want het gaat wel om een (rechts)persoon en over personen wordt altijd anoniem gestemd.