Hoe kun je er achter komen op welke nieuwsfeiten / echte gebeurtenissen de afleveringen van Van God Los de serie zijn gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, ik google me elke keer suf maar vind niks. Denk ook niet dat het gaat lukken. Goeie serie, gelukkig komt er een vervolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja? Na deze 9 komen er straks weer nieuwe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan zoek je op "Vrouw vermoord zwanger vreemdgaan" maar dan vind je amper wat. Aflevering 1. Hahah per toeval vind ik hem nu wel! http://www.mamjo.com/forum/index.php?action=printpage;topic=281748.0 Gisteren niet zo goed gekeken denk ik. Nog maar 8 afleveringen te zoeken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is er een:) Er komt idd een vervolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer zenden ze dit uit dan? Welke dag en hoe laat?

Het beste antwoord

Daar zul je hoogstwaarschijnlijk niet achter kunnen komen. Alles wat ik erover lees, duidt erop, dat het fictieve verhaal het belangrijkste is, en dat de makers zich hooguit laten inspireren door echt gebeurtenissen. Je kunt lezen, dat het gaat om 1-koloms-berichten in de krant. En inspireren is wel heel erg vaag. Als ik een muziekwerkje zou componeren, en ik zou me daarbij laten inspireren door de muziek van Bach, dan hoeft dat helemaal niet te betekenen, dat mijn muziekje ook maar in de verste verte op het werk van Bach lijkt. Met "inspireren" kun je dus echt alle kanten op.

Ik zou me zelfs kunnen voorstellen, dat sommige afleveringen zijn gebaseerd op meerdere 1-koloms-berichten, en dat het dan al helemaal niet meer te achterhalen valt.

Het lijkt er bijna een beetje op, dat het een doel op zich is, om de kijker met vragen te laten zitten, vooral als je dit leest:

Regisseur Pieter Kuijpers: “Het is nadrukkelijk de bedoeling om de kijker te verwarren en te ontregelen, om vooroordelen te testen en zekerheden onderuit te halen.”
http://zappen.blog.nl/bnn/2011/05/22/bnn-wil-kijker-verwarren-ontregelen-met-serie-van-god-los

Hoe meer de kijker piekert, over waar het verhaal vandaan komt, hoe beter het ook zal lukken, de kijker te verwarren en te ontregelen.

Ook hier wordt het wat nader uitgelegd:
"Van God Los is een drama serie geinspireerd op waargebeurde verhalen. De aanpak van de serie is dan ook uitdrukkelijk niet het maken van een reconstructie of het exact navertellen van een waargebeurd verhaal. Daarom doen wij binnen de serie of daarbuiten geen expliciete verwijzingen naar bestaande gevallen waarop de afleveringen in meer of mindere mate geïnspireerd zijn.
Het doel van de serie is om inzicht te geven in heftige misdaden die tot de realiteit van alledag behoren, wij hebben niet als doel om bepaalde gevallen op te rakelen of daar de aandacht op te vestigen. Er is nadrukkelijk gekozen voor de vorm van een fictief verhaal."

http://sites.bnn.nl/page/vangodlos/aflevering1/

Mijn interpretatie van bovenstaande is, dat de makers het helemaal niet willen, dat de kijker een verband legt, met waargebeurde verhalen.

Enige mogelijkheid om voor jezelf wat duidelijkheid te krijgen, lijkt mij, mee te doen met discussies op forums en blogs. Er wordt best veel over gepraat, en er zal ook stevig gegokt worden, waar zo’n verhaal op gebaseerd is. Als de serie je interesseert, dan lijkt mij het een leuke bezigheid, om daar met anderen over te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, goed antwoord. Aflevering 1 is toevallig geen 1 kolom misdaadje ;) Maar de rest zou dat wel eens kunnen zijn.