Is iets strafbaars nog steeds strafbaar als je het met toestemming doet?

Stel dat iemand de diepe wens zou hebben flink mishandeld te worden. Diegene vraagt aan jou om hem zo te mishandelen dat hij in het ziekenhuis belandt. Van tevoren is er een contract opgesteld dat door beiden is ondertekend. Kun je dan nog vervolgd worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Bij lichte misdrijven zoals iemand met een mesje in de vinger prikken (als dit zonder toestemming gebeurt, is het in theorie mishandeling) met toestemming van degene die het ondergaat, zal vrijwel nooit worden vervolgd, gewoon omdat dit niet aan het licht komt. Bij zware misdrijven (aftuigen met een stok of knuppel) zal het iedereen opvallen dat het slachtoffer (ook met toestemming) iets naars is overkomen, dus dan gaat er zeker gevraagd worden wat er is gebeurd; en de kans is groot dat iemand dan naar de politie gaat en mishandeling meldt.

Een van de zaken die standaard in een aangifte (bijv. van vernieling of diefstal) staat, is, dat het slachtoffer de dader geen toestemming heeft gegeven om het bedoelde te vernielen of weg te nemen. Daar zou je uit kunnen concluderen, dat degene, die zoiets met toestemming doet, niet strafbaar zou zijn: immers, als dan aangifte wordt gedaan, wordt valsheid in geschrifte gepleegd (en daar staan echt zware straffen op). Maar dan gaat het echt over kleine vergrijpen: iets stuk gemaakt, pakje sigaretten meegenomen.

maar... er zijn een aantal misdrijven, waarvan 'ambtshave' aangifte kan worden gedaan. In die gevallen doet niet het slachtoffer/ degene die iets vrijwillig heeft ondergaan aangifte, maar een ambtenaar van Justitie. Bij ambtshalve aangifte wordt vrijwel altijd vervolgd. Toebrengen van zwaar lichamelijk letsel zal zeker vallen onder de misdrijven waarop ambtshalve aangifte kan volgen. Die aangifte wordt ook vaak gedaan, als wordt vermoed dat degene die (wat dan ook) heeft ondergaan, dat niet (helemaal) uit vrije wil deed. Dan spelen bij voorbeeld zaken als de familie-eer, groepsdruk of een machtsverhouding een rol. Huiselijk geweld is typisch iets waarbij ambtshalve vervolgd kan worden.

De grens tussen een misdrijf dat wel, en een dat niet ernstig genoeg is om tot ambtshalve vervolging over te gaan is een zaak van inschatting door justitie; het kan ook een rol spelen of het misdrijf steeds weer gepleegd wordt en of de dader eerder met politie of justitie in aanraking is gekomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de duidelijkheid: ook iemand die noch dader, noch slachtoffer is, kan aangifte doen; iedere burger die kennis heeft van een misdrijf, heeft recht om aangifte te doen. zware misdrijven is dit zelfs verplicht, als de politie niet al in actie komt. De politie is in principe verplicht deze aangifte op te nemen, maar i.t.t. bij ambtshalve aangifte, zla niet (vrijwel) altijd vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar is niet één simpel antwoord op mogelijk.

Enerzijds: Een aantal misdrijven hebben als kernpunt dat ze afhankelijk zijn van wel/niet toestemming: Diefstal is pas diefstal als bewezen is dat de eigenaar geen toestemming gaf om iets mee te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Te snel getypt: Omgekeerd, een aantal misdrijven blijven een misdrijf, ook als het slachtoffer toestemming geeft (hulp bij zelfmoord bv): een aantal gevallen zweeft daartusseninin, vooral als onduidelijk is of de toestemming wel vrijwillig is gegeven.
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij wel.
Ik ken het verhaal van de man die zijn moeders uitdrukkelijke wens om te sterven helpt uit te voeren. Dat is ook uitgebreid in de media geweest. Hij is berecht, hij is schuldig bevonden, maar het OM heeft (in dit geval) geen straf gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helpen bij euthanasie is heel iets anders dan iemand met beider goedvinden het ziekenhuis in te slaan
Strafbaar blijf je als je iets doet wat strafbaar is. Of je vervolgd wordt / een straf krijgt opgelegd / schuldig wordt bevonden zonder straf hangt af van de omstandigheden. Wordt er aangifte gedaan? Wat vindt de rechter van de redenering die je aanvoert (waaronder bijv de toestemming van het slachtoffer).