Stel je vermoord je vader en word veroordeeld, heb je dan nog steeds recht op de erfenis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Amadea
12 jaar geleden
Nee, een moordenaar heeft geen enkel recht meer. Hij is verplicht om gevangen te zitten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat dat?
Amadea
12 jaar geleden
Wetboek van Strafrecht Art. 289: Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom krijg ik -5 punten voor deze vraag???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-3 zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen krijgt -3 punten als hij/zij een vraag stelt. Als je de vraag sluit, krijg je die punten terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-3 trouwens het is vrij logisch dat je dan geen recht meer hebt op een erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk -3 Thx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik hoop niet dat je gekke bedoelingen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hoop je wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ben je aan het twijfelen of zo?
"Als ik de erfenis dan niet meer krijg, laat ik paps lekker leven"
"Als het voor de erfenis geen verschil maakt.... Sta ik morgen in de krant!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie weten dat er geen domme vraag bestaat he!
Overigens hebben mijn kinderen deze vraag verzonnen.

Het beste antwoord

Nee, dan heb je geen recht meer op de erfenis.

Onwaardig om te erven zijn:

Degene die veroordeeld is de erflater te hebben omgebracht (vermoord) of een poging hiertoe gedaan heeft. (Dit geldt niet als de moordenaar niet kan worden veroordeeld, zoals b.v. wegens ontoerekeningsvatbaarheid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij geldt dit ook voor het pensioen, bij de getrouwde vrouw.
De reden is, dat als je dood meer waard bent dan levend, je in gevaar bent. Dit gevaar wordt zo afgewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx, lijkt me het juiste antwoord.

Andere antwoorden (1)

In NL erft de langstlevende dus je moeder, indien deze nog leeft (indien er geen andersluidend testament is opgesteld).
Dus je hebt dan geen recht op deze erfenis.
Je moeder kan je met een testament onterven, maar je blijft dan wel recht houden op je legitieme portie (wettelijk minimum) van het erfdeel van je moeder als je daarom vraagt.
De vraag is wel of er tegen die tijd wat van haar te erven is. Dus of zij vindt dat je van de erfenis mag profiteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord door een duim omlaag afkeurt maar niet duidelijk maakt waarom, is een anonieme “minnaar” en handelt in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt.
Zoals bekend is het doel van GV kennis vermeerderen en de spreiding van kennis vergroten.