Na mijn vorige vraag nog een prangende vraag: Het is toch zeker niet zo dat een strafblad altijd op dezelfde manier behandeld wordt?

Hiermee bedoel ik: maakt het voor een werkgever uit of je ooit in je jonge jaren iets heb gestolen van 5 euro, of dat je een moord hebt gepleegd? Het schijnt namelijk zo te zijn dat een werkgever niet door mag vragen over een strafblad en je vaak daarom al afwijst zodra je uberhaupt een strafblad heb. Het kan toch niet waar zijn dat dit allemaal over 1 boeg wordt gegooid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een werkgever mag wel doorvragen op je strafblad, alleen inhoudelijk zal hij nooit iets kunnen controleren. Mocht je werkgever een VOG vereisen en de omstandigheden zijn zo dat deze afgewezen moet worden zal je werkgever nog niet inhoudelijk te zien krijgen waarom. Hij kan natuurlijk wel zijn vermoedens hebben.

Het strafblad heet tegenwoordig Justitiële Documentatie. In deze documentatie worden veroordelingen of betaalde boetes vastgelegd als deze boven de 100 euro zijn.
Overtredingen blijven 5 jaar staan, misdrijven 30 jaar. Is het een misdrijf waar 8 jaar of meer op staat, is je daadwerkelijke straf 3 jaar onvoorwaardelijk of meer dan worden er nog eens 10 jaar bij de 30 jaar opgeteld.
Deze periode gaat lopen vanaf de afdoening, dus het moment dat je weer vrij komt.

Een winkeldiefstal van 5 euro wordt vaak met een transactie of haltstraf afgedaan. Een haltstraf komt niet voor in het JDS. Een transactie wel. Dat kan problemen opleveren als je in een juwelierszaak wil werken maar voor een lerares hoeft het geen probleem te zijn. Ook wordt er meestal maar 4 of 5 jaar teruggekeken en gekeken naar relevante feiten.
Een persoon die veroordeeld is voor het bezit van kinderporno zal in principe geen VOG krijgen voor een functie op een basisschool maar privéchauffeur hoeft geen probleem te zijn. Ook buiten de 4 jaar zal deze persoon in principe geen VOG krijgen omdat de ernst van de feiten en het raakvlak met zijn beroep te groot zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je werkgever kan je wel een bewijs van goed gedrag vragen,dit kun je aanvragen bij je gemeente.

Toegevoegd na 7 minuten:
Allereerst tellen alleen veroordelingen en boetes boven de honderd euro. Een normale verkeersboete wordt niet genoteerd op het strafblad. Alleen veroordelingen, bijvoorbeeld een vrijheidsstraf of een voorwaardelijke straf, opgelegd door de rechter worden geregistreerd.

Ten tweede kijkt Justitie ook naar de relevantie van de veroordeling voor een functie. Van de Weegen licht dit toe: “Een sollicitant die veroordeeld is voor rijden onder invloed ondervindt hier geen belemmering van wanneer hij of zij op een functie bij de overheid solliciteert, tenzij het een functie als chauffeur van de minister betreft”.

De website van het Juridisch Loket geeft wel aan dat een strafblad voor overheidsfuncties over het algemeen zwaarder weegt dan in het bedrijfsleven. Alle advocaten moeten bijvoorbeeld een VOG kunnen tonen aan de rechtbank.

Het is belangrijk om te weten dat alle veroordelingen vanaf het moment dat je twaalf jaar oud bent mee tellen en levenslang gedocumenteerd worden. De termijn waarop deze gegevens meegenomen worden voor de aanvraag van een VOG is meestal vijf jaar, tenzij het een zwaar delict is, zoals een zedenmisdrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hier eigenlijk nog een bronnetje bij hoort ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor die heb ik voor je als je mij soms niet gelooft. http://www.integrand.nl/page/250/Magazine/Jaargang_4/Nummer_5/Issue_Klein_vergrijp_grote_gevolgen/
als je in je jonge jaren iets hebt gedaan wat niet mag kan je naar bureau halt.

een strafblad is dus helemaal niet nodig (en als het dus mis gaat ook niet :)

hij mag niet doorvragen maar je kan natuurlijk wel uitleg geven zodat jij anders bent dan de moordenaar met je product van 5 euro.

het lijkt me sterk om als 'puber' een veroordeling (anders geen strafblad) te hebben gehad van de rechter als het hier een eerste misstap betreft waarbij het gaat om een bedrag van 5 euro. :)

juist als een werkgever niet meer info krijgt weet ie niet waarvoor iemand veroordeeld kan zijn. de werkzoekende kan het uitleggen natuurlijk. bij veel reacties waarbij ook geschikte mensen zitten zonder strafblad zou het zo kunnen zijn dat het idd over 1 kam geschoren wordt als er geen verdere achtergrond info verstrekt wordt.