Hoe gaat een echtscheiding?

bv, als de man niet wil, en de vrouw wel..
Hoe gaat dat in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Het heeft niks met willen te maken.
Als een van beide wil scheiden, dan zal de rechter de echtscheiding uitspreken.

Het is wel lastig met de regelingen erom heen als een van beide niet wil. Dan ontstaat er een getrouwtrek om de boedel e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via de advocaat. Er zijn tegenwoordig eigenlijk geen situaties meer waarin een rechter zegt : jullie hebben geen reden om te scheiden, je blijft maar lekker bij elaar. Het argument duurzaam ontwricht', dat elk van de partners onafhankelijk kan opvoeren, is voldoende, waarmee de echtscheiding in de praktijk een formaliteit is.

Maar wel een formaliteit die een lijdensweg kan worden. Er moet namelijk nogal wat geregeld worden ; van een economische eenheid wordt je weer twee economische eenheden. En dus zullen er ook geld en bezittingen (of schulden) moeten worden gedeeld, en als er kinderen in het spel zijn, is het nog veel ingewikkelder.

Allebei een eigen advocaat in de arm nemen dus (scheiden is ook een dure aangelegenheid) en proberen zo veel mogelijk mee te werken om de scheiding zo vlot en rustig mogelijk af te werken. Tegenhouden doe je het toch niet, en van je poot stijf houden wordt het alleen maar ingewikkelder allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wordt het probleem alleen maar groter tussen beide.
Meer ruzie, veel moeilijkheden bij de verdeling van huis en inboedel. En wat als je kinderen hebt. Die zijn zowiezo altijd de dupe. Gisteren las ik in de krant dat 45% van de gedwongen verkoop van huizen veroorzaakt werd door scheidingen. Waar zijn de mensen mee bezig.

Overigens als een van de partijen wil scheiden neemt die een advocaat in de arm en die zet de procedure in gang. Uiteindelijk spreekt de rechter de scheiding uit en de verdeling van de spullen. Ook over eventuele kinderen moet dan iets geregeld worden.

In bijgaande site vind je de noodzakelijke info.

Maar waarom scheiden?
Een man en vrouw dineren samen in een heel sjiek restaurant, wanneer een verblindend mooie jongedame naar hun tafeltje komt, die de man een dikke zoen geeft, en zegt dat ze hem straks wel zal zien en weer wegwandelt.

De vrouw staart naar haar man en zegt: 'Verdomd, wie is dat ???'
'Oh', zegt de man, 'dat is mijn minnares...'
'Wel', zegt de vrouw, 'dat doet de deur dicht, ik wil scheiden!'
'Ik kan dat begrijpen', zegt de man, 'maar denk eraan dat, wanneer wij gaan scheiden, er geen inkoopreisjes naar Parijs meer komen, geen wintervakantie meer op Barbados, geen zomerverblijf meer in Toscane, geen Ferrari of Mercedes meer in de garage en geen zeiljacht meer...
Aan jou om te beslissen.'

Juist op dat ogenblik, komt er een vriend van het paar het restaurant binnen met een stoot van een babe aan de arm.
'Wie is die vrouw bij Jim?' vraagt de vrouw.
'Dat is zijn minnares', zegt haar man.
Antwoordt zijn vrouw:

'De onze is mooier hé' !!!