Welke wet zegt dat een man wel topless over straat mag (ook al is het niet netjes), en een vrouw niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.3K
Kimath
12 jaar geleden
Daar zijn soms nog wel eens protesten over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er vrouwen die dat willen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je plannen?
Kimath
12 jaar geleden
@Roland: er waren vrouwen die er tegen protesteerden omdat ze het discriminatie vonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen probleem mee:p Nouja..... Ligt eraan xD

Antwoorden (7)

Volgens mij heeft het te maken met verstoring van de openbare orde. Vrouwen hebben geslachtsdelen op hun bovenlichaam en mannen niet, dus dat zou dan de openbare orde kunnen verstoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geslachtsdelen op hun bovenlichaam???
Waar dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een borst is weldegelijk eengeslachtsdeel. Dit zijn namelijk de lichaamsdelen die geslachtsspecifiek zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie verwarren het met voortplantingorganen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps dom dom ik bedoelde geslachtskenmerken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwenborsten zijn secondaire geslachtskenmerken.
ik geloof niet eens dat er een wet voor is dit is zeg maar een ongeschreven regel en die regel heft nog niet eens zozeer met dresscode te maken maar meer met driften
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is weldegelijk een wet...het valt onder naaktlopen in het openbaar en dat mag alleen op aangewezen plekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn fout, ik dacht dat er een wet was..zo had ik het altijd begrepen, mijn excuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wet in Nederland die naaktlopen verbied
Zolang er niemand aanstoot aan neemt mag je zelfs helemaal naakt over straat.
Pas wanneer iemand er aanstoot aan neemt kun je hooguit een boete krijgen die je dan ook nog met grote kans op succes kunt aanvechten als je met goede argumenten komt.
Er is geen wet, die dat met zoveel woorden zegt,de meeste steden hebben een APV, waarin staat dat je passend gekleed dient te zijn.
Wat passend is, kan op meerdere manieren geinterpreteerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noem mij één stad of dorp waar in de APV geregeld is dat je "passend" gekleed moet gaan.
Het is ooit geprobeert in een paar Gereformeerde gemeentes maar eenvoudig aan te vechten.
Geen enkele overheid mag zich bemoeien met welke kleding iemand draagt.
Als het zo gemakkelijk was zou een hoofddoekjesverbod zó geregeld zijn!
die is er niet ,behalve de wet die bepaald dat je je niet aanstootgevend mag gedragen ,wat aanstootgevend gedrag is ,is aan de persoon die controleert te bepalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ambtenaar (ik neem aan dat je de politie bedoelt) is niet degene die bepaald of iets aanstootgevend is of niet.
Alleen wanneer een burger aanstoot neemt (aan wat in dit geval...?) kan een (politie)ambtenaar niets anders dan hierop reageren.
Er is geen wet die duidelijk onderscheid maakt tussen een ontbloot mannen of vrouwen bovenlichaam.

Het hangt af van het feit of er naar de algemene normen en waarden er aanstoot aangegeven gaat worden.

En dan komt artikel 239 van het wetboek van strafrecht om de hoek kijken. Betreft de wet: schennis van de eerbaarheid.

Of je er voor wordt vervolgd is een tweede, dat is aan de rechter.

Een stukje bespreking van die wet ter verduidelijking:

Het is niet voldoende dat het schaamtegevoel van degene, tegenover wie de handeling wordt gepleegd of die er getuige van is, wordt gekwetst - deze kan zich wel eens abnormaal spoedig geërgerd voelen -; de daad moet naar de algemene opvatting aanstoot geven. Met ‘eerbaarheid’ wordt volgens de Hoge Raad in dit artikel bedoeld de eerbaarheid als algemeen begrip, zoals dat moet worden opgevat naar de hier te lande heersende zeden, die worden bepaald door de bij een belangrijke meerderheid van het Nederlandse volk op dit punt levende opvattingen (HR 19 november 1974, NJ 1975, 133, Egmondse nudist-arrest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat in geen enkele wet.
Het heeft te maken met de gewoonten van een land, een volk.
Er zijn vele landen en gebieden in de wereld waarbij het volkomen normaal is voor een vrouw om 'topless' over straat te gaan. Ga maar eens in bepaalde Afrikaanse landen kijken.
In Westerse landen is het 'not done', omdat door de eeuwen heen de borsten van de vrouw als aanstootgevend en erotisch worden gezien.

Kortom: De normen en waarden van het land bepalen wat wel en niet 'mag en kan'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als er geen wet is, zegt je gevoel voor wat fatsoenlijk is dat een vrouw niet met blote borsten over straat kan. Het is dus een innerlijke wet.