Mag de Kinderbescherming achter je rug om informatie halen?

De Kinderbescherming heeft mensen in de buurt die mij kennen. Informatie gevraagd over mij
Zonder Toestemming van iemand. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja en nee.
Instanties als Raad van Kinderbescherming , met meestal bureau jeugdzorg als uitvoerende hebben ruime bevoegdheid als het gaat om het verifieren van een situatie betreffende een of meerdere kinderen.
Terecht ook in principe om een hoop ellende te voorkomen. Daar zijn wel voorwaarden voor. Achteraf blijkt echter vaak dat een en ander niet volgens de regels wordt gedaan en dat mensen die bepaalde bevoegdheden uitoefenen helemaal niet gekwalificeerd zijn of dat er rechterlijk gezien geen basis was.
Maar net als een uitvoerende instantie als de politie soms wederrechterlijke acties onderneemt die later worden teruggedraaid kun je daar als burger op het moment zelf weinig aan doen. Bovendien, als er niets aan de hand is, is er weinig om je zorgen over te maken toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er meldingen zijn gemaakt van kinder verwaarlozing of mishandeling enz kan de kinderbescherming dat doe.
ronron1212
12 jaar geleden
Jazeker. Dat doen ze in het belang van het kind. Daar worden de ouders in het begin buiten gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeacht wie of wat dan ook zou toch kunnen vragen over jou zonder enige wet te overtreden of mis ik wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen mag informatie inwinnen bij iedereen en over iedereen. Het is aan de geinterviewden, of ze medewerking willen verlenen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wanneer ze antwoorden geven zonder toestemming kunnen ze zich behoorlijk in de vingers snijden!
Vragen staat vrij, antwoord verstrekken zonder toestemming van degene waarop de informatie betrekking heeft (of de toestemming van diens gezaghebbend ouder/voogd) is niet toegestaan en kan zelfs strafbaar zijn. Dit geldt ook voor de medewerkers van bureau jeugdzorg en de raad voor de kinderbescherming.
Zie wet bescherming persoonsgegevens.