Kan je oude examens zomaar publiceren? Of zijn die van cito?

Mag een site oude eindexamens zomaar publiceren of moet je daar 'rechten' over kopen bij Cito?

Ik heb het over sites als:
Examenblad.nl
Examenbundel.nl
Examen.nl
Studyflow.nl
Oefenexamens.nl

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

-Wegens auteursrechten mogen de bijlagen van examens zeker niet vrij op het internet gepubliceerd worden.
-De opgaven alleen op het net zetten hebben geen nut omdat ze niet zonder die bijlagen kunnen.
-Wel mag je persoonlijk op opgaven ingaan als je er iets over te vertellen hebt. Mocht het nodig zijn voor de verduidelijking van wat je bedoelt b.v een tekening van de bijlagen nodig hebben, dan kan dat mits je de bron van de vermelding opgeeft.
-Het gevaar van examenopgaven van het lopende jaar te verstrekken zit 'm in, dat er nog laat herkansingen te doen zijn. Uitlekken is strafbaar !
-Er is van de oudere examenopgaven voldoende te vinden op het net door de bevoegde instanties.
-Vandaar dat het geen nut heeft om zelf aan dat soort publicaties zich mee bezig te houden.
-Instanties die gerechtigd zijn beschikken automatisch over de rechten van de bijlagen omdat ze die zelf gemaakt hebben of laten maken.
-Als de vraagsteller zelf zijn examens goed heeft gemaakt wens ik hem een goede start voor de toekomst met zijn papiertje.
-Vergeet even dan alle examens en ga er eens uit.
-Als je er niet uit gaat, kom je nergens !