Wat zijn de redenen dat Armstrong schuldig is aan dopinggebruik?

Buiten dan dat zijn betrapte ex-ploegmaats het beweren en hij mensen heeft verslagen die wel toegegeven hebben doping genomen te hebben.

En waarom moet hij daarom àl zijn zeges inleveren?
En waarom is dat met terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verhaal achter Lance Armstrong zal nooit echt duidelijk worden. Er zit een vies politiek spelletje achter. Een spelletje wat hij tot nu toe altijd heeft gewonnen maar dit keer blijkbaar niet kan winnen. Hij wil zich ook niet meer verdedigen en hierdoor is het mogelijk dat hij al zijn overwinningen tijdens zijn loopbaan kwijt raakt. Zelf heb ik nooit veel ontzag voor Lance gehad, heb hem nooit vertrouwd en zal er niet van wakker liggen als hij alles kwijt raakt. Aan de andere kant lijkt het mij ook onmogelijk dat ze nooit wat hebben kunnen bewijzen tegen hem. Er is bijna geen een wielrenner die zo vaak op doping is gecontrolleerd als Lance. Om nu na al die jaren de geschiedenisboeken te gaan veranderen vind ik ook weer erg overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan vraag ik me af wat ze gaan doen, daar 2-5 ook betrapt zijn :p
Vreemd, waarom doen ze dat niet met iedereen? Merckx bvb? Eigenlijk ben ik ook niet geïnteresseerd in wielrennen, wel in ethiek en politiek. Ik vind het gewoon een heel strenge actie, voor iets zonder echt "hard" bewijs. Het is alsof je een professor vertelt dat zijn A1-publicaties niet meer op zijn naam staan omdat hij rilatine heeft gebruikt. Iemands levenswerk afnemen. Ik dacht ook overal te lezen dat hij nooit betrapt is geweest, en ik vind niet echt bewijzen online.

Antwoorden (1)

Er zijn ook stalen van de bloedwaarden van Lance Armstrong. Deze stalen hebben afwijkende bloedwaarden. Daarnaast hebben ze inderdaad getuigenverklaringen en ze hebben een verklaring waarin het dopingsysteem van US Postal (de ploeg waar Armstrong destijds voor reed), uitgelegd staat. (blijkbaar erg gedetailleerd).

Waarom hij zijn zeges in moet leveren? Ja als blijkt dat een groot sporter destijds doping gebruikt heeft dan is dat meer dan terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je bv. 1999 neemt, het jaar dat Lance zijn eerste Tour won en Alex Zulle tweede werd. Wat voor eer valt er voor Alex te halen als hij nu te horen krijgt dat hij 13 jaar geleden alsnog de Tour gewonnen heeft? Buiten alle eer en inkomsten die hij hierdoor heeft misgelopen wil je als zelfrespecterend wielrenner toch niet op deze manier een Tour winnen? Alles afnemen heeft dus volgens mij weinig zin. Als je dan toch in het verleden gaat wroeten blijven er maar weinig tourwinnaars over. Dacht je nu echt dat de kanibaal "Eddy Merkx" nooit doping heeft gebruikt?
Volgens mij moeten ze sneller tot levenslange schorsing van competitie overgaan en daarnaast hele hoge boetes invoeren. Dat schrikt de anderen wel af.