Goedenavond ! Hoe zit het met een testament als een van mijn ouders overleden zijn ?

Goedenavond,

ik heb een vraag hoe zit het met een testament als bijv. mijn ouders gescheiden zijn ?
Komt er een advocaat naar mij toe om tegen me te zeggen wat mijn testament is of moet ik naar de gemeentehuis gaan wanneer een van mijn ouders of allebei overlijden zijn, om te weten wat mijn testament is ?
of moeten ze mij een papier laten ondertekenen wanneer ze nog in leven zijn ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Geen advocaat maar een notaris.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.erfwijzer.nl/stapsgewijze-afhandelen-erfgenamen.html
Amadea
7 jaar geleden
Dat zal op de Nederlandse Antillen vermoedelijk wel anders gaan dan in Nederland of België.

Het beste antwoord

Lieve meid, als het goed is heeft/hebben jouw ouder(s) contactgegevens gegeven van zijn kind(eren) aan de notaris, om hiermee contact op te nemen zodra hij/zij komt te overlijden om het testament te bespreken.

Een notaris is niet altijd een advocaat, een advocaat is wel meestal een notaris (maar niet altijd).

Dus zelf hoef je er niet achterna te gaan. Tenzij jouw contactgegevens veranderen (bijv. een andere tel. nr.) dan is het wel handig om dit door te geven aan jouw ouder(s) opdat zij deze informatie kunnen doorspelen richting de notaris.

Ik hoop dat je hier verder mee kan.

Groetjes!

Ps. leuke profielfoto ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u voor het antwoord !

Andere antwoorden (1)

Elke notaris weet of er een testament is van de overledene, kan de notaris nagaan. Ik weet niet of je hiervoor moet betalen maar dat kan je op een site van de notarissen wel nagaan.
Als dat er niet is zal jezelf moeten uitzoeken wie de verdeling van de boedel en/of geld verdeeld, of als erfgenamen dat met elkaar bespreken en doorgeven aan de gemeente zodat diegene ook de correspondentie voor de erfgenamen kan voeren.
Maar je kan op onderstaande site veel informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goedenavond Henk ! Mijn vraag is als de notaris naar mijn huis konta om te vertellen dat ik een testament heb ,of gebeurd het telefonisch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoelde, of de notaris naar mijn huis komt, of als het een telefonisch gesprek moet worden ?
ronron1212
7 jaar geleden
Nee je krijgt een brief. Je moet trouwens betalen voor de afwikkeling aan de notaris. Weet je ook zeker dat er een testament is?
ronron1212
7 jaar geleden
@henk wat aan de gemeente doorgeven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, als dat niet door een ander familielid is gebeurt zal je met verklaring van arts het overlijden moeten doorgeven aan de gemeente.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat zal de begrafenisondernemer melden of de huisarts. Familie kan dat niet melden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Henk, jij hebt geen testament, de overledene had een testament, of niet.
Als deze een testament had, dan worden na het overlijden de mensen die in het testament genoemd worden door de notaris benaderd. Als jij dat wilt moet je voor jezelf een testament op laten maken bij een notaris om aan te geven hoe je na je overlijden je spullen en geld wilt verdelen