Krijg je een boete als je wegrijdt van de politie terwijl je geen wet/regel overtreedt?

Ik zat te rijden en ineens kwam er een busje achter me en toeterde naar me ik had op dat moment niks verkeerd gedaan en had geen regel overtreden. Ik had enorme haast en daarom reed ik weg van de politie. Krijg ik dan een boete daarvoor?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
17K
ronron1212
3 jaar geleden
Was het dan politie anders hadden ze wel de blauwe lampen aan gedaan en achter je aangegaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja het was een politie busje zonder blauwe lampen ze toeterde 2 keertjes
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik bedoel van het was een politie busje maar ze gebruikten geen blauwe lampen en ik weet nou niet zeker of ze mij een boete gaan uitschrijven omdat ik ervan door ging
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja ik ging een steeg in en daarna zag ik geen politie meer?
itsme
3 jaar geleden
Ze hebben je kenteken. Je hebt een directe aanwijzing van de politie niet opgevolgd en daar kunnen ze jou op aanspreken. Geen idee wat daarvoor de boete is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zelf weet ik niet zeker of ze mijn kenteken hebben want ik had zeker 40 a 50 meter voorsprong en de tunnel waar ik in reed was kansloos voor ze, maar ik las ergens ook dat als het niet van de controle is dat je mag vluchten. Wat bedoelen ze daarmee
tinus1969
3 jaar geleden
Zo te lezen wilden ze je niet aanhouden maar moest jealleen maar opzij. Hard wegrijden trekt dan juist de aandacht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar ik zat in eerste instantie op een normale weg en die politie busje zat al achter me ik sloeg af naar een doodlopend weg en toen zaten ze alsnog achter me tot aan het eind van deze weg en toeterden ze voor de tweede keer ik lette niet op en ging gewoon via een smal doorgang weg

Antwoorden (1)

Toeteren is geen stopteken (in tegendeel) dus in dát geval mag je deze negeren, al is dat niet verstandig.
Wanneer het signaal 'Stop politie'op een bordje gegeven wordt, of de agent geeft met handgebaren aan dat hij wil dat je stopt, dan MOET je stoppen ! (Er is volgens mij een kleine uitzondering met vrachtauto's die bang zijn overvallen te worden door nep-agenten, maar dat terzijde)

Dat jij geen overtreding denkt the hebben begaan doet er niet doe. Er zijn ook andere redenen waarom zij je tot stilstand kunnen proberen te brengen. Denk b.v. aan defecten aan je auto (b.v. defect remlicht) of gevaar verderop op je route, of de politie is op zoek naar een verdachte die in hetzelfde type auto rijd. Daarnaast kun je natuurlijk ook onbewust wél een overtreding begaan hebben. Nobody is perfect !
.
De boete voor het negeren van een stopteken is overigens 110 Euro !
Toegevoegd op 20 juli 2020 07:31: bron, tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix