Hoe verhalen schade en aansprakelijkheid op Belgische overheid?

Een kennis is naar MIJN MENING drie jaar illegaal geweest door toedoen van de Belgische overheid.

Dat betekend drie jaar gemiste inkomsten.
Drie jaar niet kunnen studeren aan de universiteit.
De kennis was hoog opgeleid met Nederlandse master titel en in land van afkomst medisch specialist.

Het generaal voor de vluchtelingen en staatlozen heeft tot twee maal toe brieven gestuurd naar oude adressen.
(soms wel twee adressen terug)
Tevens zegt het aangetekende zendingen niet ontvangen te hebben. De postbewijzen spreken het tegendeel.

Verhuizingen zijn ook aan stadhuis doorgegeven en bevestigd, ook daar is bewijs van aanwezig.
In Nederland volstaat het doorgeven van een adreswijziging aan de gemeente. Je hoeft bijvoorbeeld niet apart de belastingdienst en andere overheidsinstellingen in te lichten!!!

De belgische toenmalige advocaat (nu overleden) wilde de zaak niet informeel afhandelen via de telefoon en is toen een Raad van State procedure begonnen. En 50 euro per maand geincasseerd.

Hoe is de procedure voor schadeafhandeling in Belgie.
Let op de tegenpartij is de Belgische staat zelf!
Mijn berekening van schade komt rond de 90000 euro.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je zult bewijzen moeten verzamelen van alle fouten die gemaakt zijn, en verwijtbaar fout zijn. Dus administratiefouten zouden weleens niet genoeg kunnen zijn, maar echt wangedrag.

Denk niet dat dit gaat lukken. De ambtelijke molen maakt ook fouten, en daar kun je geen geld uit slepen (gelukkig).

Het klinkt een beetje als een gegeven paard in de bek kijken, vind ik eigenlijk. Je kennis mag best blij zijn dat hij/zij hier is. Met een Nederlandse Masters titel had die persoon dus ook gewoon in NL kunnen werken, en wonen.

De zaak zal echter véél ingewikkelder liggen. Neem contact op met een Belgische (!!!) advocaat. Die kan verder helpen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neem contact op met een medewerker van Kruispunt in België. Zij kennen de Belgische wet, de problemen met illegaal zijn, waar je eventueel een claim kunt neerleggen en ook goede advocaten.