Hoe ga je om met fraude ? Ben je verplicht aangifte te doen?

Ik zie het steeds vaker om me heen, kamer verhuren zonder opgave en wel huurtoeslag ontvangen. Arbeidsongeschikt maar wel zwart werken, samen wonen maar nog een ander adresje hebben waar je ingeschreven staat.
Ben je verplicht aangifte te doen?
Of is dit alleen een morele verplichting?
En hoe ga je hier het beste mee om?

Toegevoegd na 2 uur:
Even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat ik alleen maar iets vermoed, mensen zijn er trots op en vertellen rustig hoe makkelijk ze de boel oplichten, zonder zich hiervoor te schamen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Het beste antwoord

Even voor de goede orde; je kunt géén aangifte doen bij de politie (of melding maken) zonder dat je naam bekend wordt (zoals de antwoorder hierboven beschreef).

Als het je steekt, kun je idd anoniem "klikken". Klikken heeft een negatieve inslag, maar ik vind dat klikken mag als je er zelf last van hebt (dus aan mee betaalt).

Daarnaast, zonder hulp van 'burgers' kunnen instanties ook niet veel... Het is je burgerplicht om politie, justitie en instanties te helpen, vind ik. Maar je bepaalt uiteindelijk wel zelf of je dat doet, waar daarin je grenzen liggen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor! Daar zijn in Nederland instellingen voor die dat professioneel bewaken/opsporen. Die beschikken vaak over relevante gegevens. Jij 'ziet' alleen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent het niet verplicht. In hoeverre je moreel verplicht bent om dit te melden, hangt van jezelf af.
Ik kan me omstandigheden voorstellen die maken dat je denkt: 'Laat maar', maar ook omstandigheden dat je denkt: 'Ho even, dit is puur uitvreten en daar betaal ik aan mee'.
Als je het meldt, zal dat hoogstwaarschijnlijk gevolgen hebben voor degene die fraudeert. Wat doe je als diegene bij jou komt en zegt 'Verdorie, iemand heeft me verlinkt'? Hoe voel je je als je ziet dat iemand misbruik van het systeem maakt en je zegt niets?
Aan jou welke keuze je maakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig ben je niet verplicht. Waarom zou je dat willen, aangifte doen? Mensen lopen toch wel tegen de lamp, of niet jammer genoeg.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als mensen met trots vertellen hoe ze de boel oplichten, dat enorm "steekt" en dat dat bij jou wat "aanwakkert" en dan zou ik zeggen: doe wat je niet laten kan. ALs mensen er zo over praten, kunnen ze verwachten dat ze tegen "de lamp lopen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. Niet verplicht om aangifte te doen tenzij het strafbare feiten zijn die in de wet met name genoemd worden maar dan betreft het zware misdrijven benoemd in het Wetboek van Strafrecht. U kunt zelfs aangifte doen als u iemand een verkeersovertreding ziet maken en u hebt b.v. het kenteken van de auto waarmee de overtreding werd gepleegd.
Medebepalend zijn uw eigen normen en waarden natuurlijk of u van een ander feit wel of geen aangifte doet. Wilt u anoniem blijven dan kan de politie een aangifte opnemen zonder vermelding van uw persoonsgegevens ook dat is juridisch geregeld. Bovendien kunt u om anoniem te blijven het telefoonnummer bellen van misdaad anoniem Jij kent de dader en de dader kent jou ook?
Bel 0800-7000 en meld misdaad anoniem. Kijk ook eens op Google met de zoekvraag meld misdaad anoniem.