Ik wil graag 2 keukenmachines uit Amerika laten opsturen Weet iemand wat dit kost en waar ik op moet letten?

Er staat zoveel op internet dat ik er niks meer van snap. Ik koop ze niet via een winkel maar via iemand die ik ken die daar woont. Kan iemand mij precies uitleggen hoe het zit met invoerkosten en douane?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
bamibal
12 jaar geleden
Denk er wel aan dat wij hier 230 volt uit het stopcontact krijgen, en in de VS 110 volt. Niet alle machines kunnen daarop omgeschakeld worden.
gvrox
12 jaar geleden
Heb je wel eerst onderzocht of die keukenmachines ook werken op 230V / 50Hz ? In de VS is het 115V/60Hz.
gvrox
12 jaar geleden
ah, zowat tegelijk, bamibal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet gewoon een machine uit Nederland en de winkel?
Hebben ze daar dan iets zodanigs speciaals dat het hier niet te verkrijgen is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerikanen zijn dol op keukenmachines die een klusje in 10 seconden doet, daarna ben je 10 minuten bezig de machine te reinigen en alle accesoires weer op te bergen.
:-P

Antwoorden (5)

je kan haar het best vragen of zij het als een cadeau wil verpakken, of wel dit ook kan aangeven tijdens het versturen. dan heb je de kans dat de douane het verder niet controleert en zo door laat.

als de douane het toch onderschapt, dan moet je invoerrechten betalen, dit kan of wel dat TnT zo vriendelijk is om het voor te schieten, zoals de laatste keer bij mij en dan moet je dit afrekenen bij de postbode.

of wel je mag naar schiphol komen om het daar bij hun af te rekenen en dan mee nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over elk product dat je invoert (en niet onder toeristen vrijstelling valt , tot een gering bedrag) moet zowel invoerheffing worden betaalt als BTW (over de aanschafwaarde in het buitenland excl verzendkosten)
De douane heeft lijsten met allerlei verschillende producten erop en per product (of productgroep) is er een heffingstarief.
Je zult dus de aankoop bon van die kennis nodig hebben.

Als een pakket verstuurd wordt komt het bij de douane en behoor je bericht te krijgen dat je het kunt komen afhalen tegen betaling van de rechten.

Waarschuwing voor electrische apparatuur: De US hebben standaard 110Volt en 60 hertz op hun lichtnet. Wij 230 volt met 50 hertz. Niet alle apparaten kunnen omgeschakeld worden .

ps Ik heb ooit 3% heffing betaalt voor particuliere invoer van buiten de EU en 19 btw over de fabrieksprijs exclusief de transport kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je contact in Amerika kunnen vragen het als gift te verzenden, maar bij twee keukenmachines lijkt het me niet dat de douane daar instinkt.
Giften tot 45 Euro mogen onbelast door, alles daarboven wordt aangemerkt voor belasting.

In dat geval heb je het over 19% van de waarde van de producten, best wel een duur geintje dus.

Kijk zekerheidshalve ook even hier:
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar je in 1e instantie op moet letten,ia of ze wel geschikt zijn voor onze 230 volt. In de VS is 110 volt gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede raad: NIET DOEN.

Keukenmachines in Amerika worden geproduceerd om op het Amerikaanse lichtnet te werken, 117 V - 60 Hz.

Je zou altijd een transformator moeten gebruiken als je de machines hier wil aansluiten, maar dat is nog niet alles:
De motortjes zijn gebouwd voor wisselstroom van 60 Hz.
In Europa heeft het lichtnet echter een frequentie van 50 Hz
Deze motortjes zullen te warm worden omdat de inductie van 50 Hz stroom meer ijzer in de elektromagneten van de wisselstroommotor nodig maakt.

Alleen als je ze bijvoorbeeld naar Suriname wilt meenemen dan is het zinvol: ook daar hebben ze 60 Hz bij een spanning van 127 V. (klein beetje hoger kan geen kwaad)

Toegevoegd na 18 minuten:
Nadere info: Spanning in Verenigde staten is tegenwoordig 120 V - 60 Hz, maar dat maakt voor bovenstaande tekst weinig uit: het blijft zeer af te raden.

Juist apparatuur met motoren zoals b.v. keukenmachines, boormachines en elektrisch tuingereedschap hebben last van dit fenomeen.

Voor zaken als computers, mobiele telefoons etc. is er behalve de andere stekker meestal geen probleem.
De voeding voor dergelijke apparaten kunnen op een breed scala aan spanning worden aangesloten.

Het staat dan op de voeding bijvoorbeeld aangegeven als:
input 90-250 V AC 50-60 Hz.