is een aparte dames en heren toilet geen vorm van discriminatie?

wikipedia:
Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort. Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijk zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Mannen en vrouwen gaan heel anders met toiletten om: http://www.dnews.de/video/verrucktes/80694/toilettenstreich.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha die was leuk :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie discrimineer je daarmee, de mannen of de vrouwen????

Het beste antwoord

Ik vind dit dus geen vorm van discriminatie/ Het feit dat vrouwen niet of nauwelijks over openbare toiletten kunnen beschikken dat is voor mij wel discriminatie. Ik weet in ieder geval ook 1 plek waar je als man gratis gebruikt maakt van een toilet en de vrouw eerst een sms moet sturen om de deur te openen. Dus in dit voorbeeld is het wel discriminatie, de vrouw wordt benadeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

nee, want want ons geslacht is niet hetzelfde. Ze hebben vaak andere plasdingen voor mannen.

Bovendien vinden denk ik de meeste dames een damestoilet prettiger. Ik spreek nu ook voor mezelf. Hoe heren daar tegenaan kijken dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Heb je een bron dat ze vaak andere plasdingen hebben? Een link of een website, of zo? En 'vaak' is dus niet altijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je daar een bron voor moeten hebben, iedereen weet dat.
escape
12 jaar geleden
Ik denk dat ik nog een hoop moet leren...
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Plasdingen, hè? Ik zal er toch eens op gaan letten.
Zoals je in je eigen beschrijving noemt: Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen op basis van uiteenlopende kenmerken.

Met een apart toilet worden mensen niet benadeeld, in tegendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is tegenwoordig discriminatie. We kunnen ook gewoon onderkennen dat mensen verschillend zijn. Vrouwen worden niet benadeeld ten opzichte van mannen. Het zou discriminatie zijn als het heren toilet super deluxe is en het vrouwen toilet een gat in de grond met een emmer water om het weg te spoelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Of andersom natuurlijk.
Nou nee hoor het is meer een goede vorm van privacy. Moet er niet aandenken dat er in een mannentoilet in eens dames binnen komen.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dit is geen discriminatie. Discriminatie is het benadelen van een bepaalde groep, of in het geval van positieve discriminatie, het bevoordelen van een bepaalde groep. Welke van de twee groepen heeft hier voordeel of nadeel? Niemand. Beide groepen worden gelijk behandeld, alleen gaan zij gescheiden naar het toilet. Hier is absoluut geen sprake van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt pas discriminatie,als je als man naar een toilet wilt gaan, waarnaast zich ook een damestoilet bevindt en waar de dames rijen dik staan te wachten, niet alleen voor het dames , maar ook voor het herentoilet en waarbij ze jou als maan rustig achteraan in de rij laten plaats nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als alle mensen zonder onderscheid naar geslacht op hun beurt gebruik mogen maken van alle beschikbare toiletvoorzieningen is dat discriminatie? Ik kan andere redenen bedenken waarom die man voorrang heeft bij het herentoilet, maar discriminatie is er niet één van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk, dat jij als man nog nooit hebt staan te dansen van je hoge nood, als het voor jou bestemde toilet belegerd wordt door een horde "dames ", die het verdommen om jou je plasje te doen op de voor jou bestemde WC.
Dan heb ik het er nog helemaal niet over, (want dat kun je niet zien) dat voornoemde man drager van een katheter was en dat ook te kennen gaf, maar waar geen begrip voor was. Het resultaat kun je misschien wel raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dan komen we bij de 'allerlei ándere redenen'. Het is een voorziening bestemd voor mannen, je mag verwachten daar als man gebruik van te kunnen maken en niet verdrongen te worden door mensen voor wie de voorziening eigenlijk niet bedoeld is, en je mag extra consideratie verwachten met jouw specifieke situatie. Maar dat is allemaal geen discriminatie. Overigens ken ik de situatie om te staan dansen wegens hoge nood terwijl het voor mij bestemde toilet wordt belegerd door een horde dames natuurlijk maar al te goed. Gecombineerd met de ergernis 'wat dóén ze daarbinnen in vredesnaam zo lang?' waardoor de hordes exponentieel lijken te groeien. Er komen altijd sneller dames bij die hoge nood hebben dan er dames - eenmaal een toilethokje bemachtigd - hun hoge nood op hun gemakje lenigen. Alleen heb ik niet eens het recht om daar verontwaardigd over te zijn. Overigens maak ik zelf ook gerust gebruik van het herentoilet als er weer hordes treuzelende dames staan. Maar alleen als dat kan zonder een heer van zijn pot te stoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn ze nou helemaal van de pot gerukt die treuzelende dames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar waar, dan zouden Moolkeesje en ik eerder aa de beurt zijn!
Ja, dat is positieve discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het zou discriminatie zijn als er alleen een mannen of vrouwen toilet zou zijn. Of als er een apart toilet zou zijn voor blanken en een aparte voor zwarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Waarom is dat laatste discriminatie en gescheiden mannen/vrouwen toiletten niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een zwarte vrouw en een blanke vrouw dezelfde geslachtsorganen hebben. Lijkt mij duidelijk... (hetzelfde geld natuurlijk voor mannen)
Welnee. Als jij dat discriminatie vind dan vind ik dat positieve discriminatie. Want ik als vrouw zijnde vind het niet prettig op een mannen wc te moeten gaan. Heb het pas weer meegemaakt op strand Nulde. Voor 1 mei waren de damestoiletten daar steeds gesloten dus moesten de vrouwen van de mannentoiletten gebruik maken. Maar daar hangen in de openbare ruimte ook van die zg pisbakken. Ik vind het niet leuk als ik daar steeds langs plassende mannen moet lopen. Gelukkig werk alles nu optimaal en kan ik naar mijn eigen afdeling.