Mag een bestuurslid van een vereniging boetes opleggen aan haar leden wanneer hier niet over in de statuten staat vermeld?

Het gaat om een studentenvereniging.

De boetes worden opgelegd bij het niet naleven van de huisregels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Pieter2011
12 jaar geleden
In statuten wordt vaak verwezen naar een Huishoudelijk Reglement. In tegenstelling tot de statuten, is zo'n reglement makkelijk aan te passen; daarom is het zo populair. Kijk dus eens of er zo'n HR bestaat en of, zoja wat voor aanvullende regels daarin zijn opgenomen.

Het beste antwoord

Lijkt me niet echt rechtsgeldig en het zal waarschijnlijk een hoop ruzie veroorzaken en de sfeer niet ten goede komen.

Misschien een andere sanctie, zoals een x aantal weken ontzegging van de club?

Bovendien vraag ik me dan af; is er wel een plek om te roken. Zo ja; is die plek ook nog enigszins comfortabel en geen hok van 3 vierkante meter waar iedereen bij elkaar zit opgepropt? Als dit niet het geval is, kan er daar misschien ook wat aan gedaan worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als daar in de statuten niets over staat vermeld heeft het natuurlijk geen enkele, zeker geen juridische grondslag.

Probleem is alleen dat als je je daaraan niet conformeert, je waarschijnlijk uit de club ligt.

Het recht van de sterkste...
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf bestuurslid, en wil boetes opleggen bij het niet naleven van het rookverbod.
itsme
12 jaar geleden
in dat geval zou ik zorgen dat het in de statuten komt... maar boete opleggen zonder onderbouwing is een grote bron van frustratie en mogelijke ruzies.
In beginsel kan een bestuurder, mits bevoegd, enkel boetes opleggen wanneer dit uit de statuten volgt. De bestuurder kan echter ook boetes opleggen indien dit uit de wet voortvloeit. Deze boetes die gebaseerd zijn op een wettelijke grondslag hoeven dan niet specifiek in de statuten opgenomen te worden.