Slachtoffer bij instorting van een gebouw, wie kan hij aansprakelijk stellen?

Kan hij de aannemer en de architect of enkel de eigenaar aansprakelijk stellen?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Afhankelijk van oorzaak.
ronron1212
een jaar geleden
Ik zou dan maar een letsel advocaat zoeken voor hulp.

Antwoorden (2)

In principe is de veroorzaker van de instorting verantwoordelijk. B.v. als een auto het huis binnenrijdt, dan is de chauffeur daarvan de aansprakelijke.
In het geval dat de natuur de oorzaak is (storm, natuurlijke aardbeving e.d. dan kunt het slachtoffer schade claimen bij zijn eigen WA-verzekering.

Als een gebouw spontaan instort, dan is de eigenaar voor het slachtoffer de aan te spreken persoon.
In geval van constructiefouten kan die eigenaar zijn schade weer verder verhalen bij de aannemer of de architect, al naar gelang de gemaakte fout.
.
Toevoeging.
Ik noem hier onterecht de WA-verzekering ! (Zie de reakties voor meer uitleg.)
Bij natuurfenomenen is de eigenaar van het gebouw NIET aansprakelijk. Soms is bepaalde schade wel bij de eigen verzekering van het slachtoffer te claimen. Denk aan ziektekosten, of schade aan een voertuig met WA-casco-dekking.
Toegevoegd op 10 januari 2023 22:43: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
-
In alle gevallen is de eigenaar de aan te spreken persoon. Ook bij schade als gevolg van storm, aardbeving, overstroming etc. Een WA verzekering heb je voor je auto, niet voor het gebouw van een ander. En de Persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering (vaak ten onrechte WA verzekering genoemd) is er voor als jij als persoon schade toebrengt aan een ander, niet als jij zelf schade lijdt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Inekez1
Hmmm... je hebt gelijk... ik gebruik hier onterecht de term WA-verzekering. Mijn excuus. Maar laat ik vertellen waar dat vandaan komt. Dat is wel relevant.
Tijdens een storm, een paar jaar geleden, waaide dakpan van mijn huis en deze belande op een auto aan de straat. De schade aan mijn huis werd vergoed onder de inboedel verzekering. Tot mijn verbazing (en na een lange discussie met de verzekering) viel de schade aan de auto daar NIET onder. Als eigenaar van het huis was ik daar niet verantwoordelijk voor. Mijn verzekering, plaatsvervangend dus ook niet. De storm was de verantwoordelijke ! Als gevolg daarvan werd de schade vergoed door de WA-Casco-verzekering van de eigenaar van de auto. Vandaar dat WA is blijven hangen in mijn hoofd. Maar het is dus niet altijd dat de eigenaar van een huis aansprakelijk is. Genoemde voorbeelden daarvan zijn dus: een inrijdende auto of storm. De aardbevingen in Groningen hebben geen natuurlijke oorzaak. Daar is de NAM aansprakelijk.
Als je schade of letsel hebt door instorting (of andere tekortkoming) van een gebouw, dan stel je de eigenaar van dat gebouw aansprakelijk. Ongeacht de oorzaak van de instorting van het gebouw.

Is die eigenaar verzekerd voor dergelijke schade, dan zal die eigenaar zelf zijn verzekering moeten aanspreken.

Is de schade een gevolg van een constructiefout, dan zal de eigenaar of de verzekering van de eigenaar de aannemer en/of architect aansprakelijk stellen. Dat is niet iets wat je zelf als slachtoffer of gedupeerde moet of kunt doen.
Inekez1
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Nee, het is NIET ongeacht de oorzaak van de instorting. Er kunnen oorzaken zijn waar de eigenaar niet voor verantwoordelijk is. Denk b.v. aan natuurlijke fenomenen of graafwerkzaamheden bij de buren.