Waarom kunnen paparazzo door gaan met het fotograferen van bekendheden? Dit is toch een schending van de privacy?

Mag ik zomaar gefotografeerd worden?
En zo ja wat kan ik er tegen doen dat mijn foto's niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden of op internet belanden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn eigenlijk twee vragen,verwarrend ,tenzij jezelf een bekendheid bent.probeer er eens 1 vraag van te maken.

Het beste antwoord

Zolang jouw eer en goede naam niet door de foto worden aangetast is iedereen vrij om een foto van jou te maken wanneer je in het openbaar bent. Ongevraagde publicatie (op internet, of waar dan ook) is alleen toegestaan wanneer jouw portret niet het hoofdonderwerp van de foto is. Voor het fotograferen van celebs gelden andere regels: door hun beroep of maatschappelijke status worden hun beeltenissen gedeeltelijk als "publiekelijk bezit, risico van het vak" gezien en kunnen zij moeilijker bezwaar maken tegen foto's. Tenzij de gemaakte foto's natuurlijk uit hun context zijn gehaald, illegaal verkregen (denk aan de blote Manon Thomas) of ongevraagd en onbezoldigd voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Kortom: als een fotomodel prominent in een stadsgezicht shampoo aanprijst, en jij zit toevallig op de achtergrond op een terrasje in dat stadsbeeld, dan is dat toegestaan. Wordt er daarentegen ongevraagd een foto van je gemaakt terwijl je op het strand ligt en zie je jezelf daarna topless terug op een poster van 6x4meter waarin je zonnebrand aanprijst dan mag dat dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet natuurlijk niet wat jouw talenten zijn als artiest, wel dat het goed is dat je ze gebruikt om er mensen mee te vermaken.

Het is misschien vervelend om te horen maar het is al zooo lang bekend dat je als bekend persoon nu eenmaal een lekker hapje bent voor de paparazzie. Iemand die ervoor kiest op welke wijze ook een bekend artiest te worden kiest er tevens voor in de belangstelling van fotograven en andere soort paparazzo te komen. Het is een soort eigen risico die je met zich meebrengt.

Zolang ze geen artikelen over je schrijven die je leven ernstig kunnen beschadigen (zoals overspel tijdens een relatie wat niet waar is, of je ergens van beschuligen van een misdrijf wat niet zo is) of foto's van je nemen die uiterst pprivacygevoelig liggen (zoals naaktfoto's e.d.) of als je moet vluchten omdat je ze niet wenst en ze je op die manier in gevaarlijke situaties brengen (zoals in het geval van Lady Diana) doen ze in feite niets strafbaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
bamibal