Wat zijn bijzondere omstandigheden bij huurtoeslag

Broer en zus kunnen door omstandigheden niet in een woning onder de huurtoeslag grens. Nu zou je in bijzondere omstandigheden huurtoeslag kunnen aanvragen. Wat zijn deze omstandigheden (wat telt hier mee) ?

Toegevoegd na 15 uur:
Het gaat hier om een 21 jarige en een 23 jarige die beide studiefinanciering ontvangen en een huurprijs van 705.-- hebben. De vraag is dan ook wat voor bijzondere omstandigheden worden geaccepteerd door de belastingdienst. De site van de belastingdienst heeft niet zoveel zin omdat het behoorlijk vaag is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat er recht is op huurtoeslag, maar met 2 personen is een huur van 705 wel op te brengen, zeker als je een lening neemt voor de studie.

Antwoorden (2)

Dit zijn wat voorbeelden, maar een telefoontje naar de belastingdienst met de uitleg van de situatie kan je zekerheid geven.

Mocht u een te hoog inkomen hebben, maar u woont onder bijzondere omstandigheden, die alledaags zijn, dan is er de mogelijkheid om toch in aanmerking te komen voor huurtoeslag. U dient dan beroep te doen op ‘regeling voor bijzondere gevallen’. Enkele concrete voorbeelden zijn: u bent jonger dan 18 jaar en uw beide ouders zijn overleden, u heeft een kind, u bent getrouwd/geregistreerd partner (geweest). U moet ten alle tijden een Nederlandse nationaliteit te hebben of eventueel een verblijfsvergunning om in aanmerking te komen voor belasting toeslagen, zoals huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu één van jullie 23 jaar (of ouder) is, geldt voor jullie de 'gewone' huurtoeslaggrens van 737,14 euro (rekenhuur). Bij een huurprijs van 705 euro, hebben jullie dus gewoon recht op huurtoeslag, als ook aan de overige voorwaarden is voldaan.