Ik ben een Belgische alleenstaande moeder van 2 kinderen wonend in België. Hoeveel moet ik wettelijk gezien minimaal verdienen?

Ik zou mijn uren willen terugschroeven naar 20 per week zodat ik me meer aan het huishouden en de kinderen zou kunnen wijden. Maar bepaalt de Belgische wetgeving een minimuminkomen als moeder van 2? Ik zou immers kunnen rondkomen met zo'n 800€ omdat ik een heel lage huurprijs betaal voor de woning en ook groenten en fruit krijg van een bevriend koppel die een groenten- en fruitwinkel hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Opgelet! Ik vraag niet naar het inkomen dat ik volgens de wet van mijn werkgever moet krijgen, maar naar het bedrag dat ik moet hebben om gerechtigd te zijn 2 kinderen op te voeden. Stel dat ik als alleenstaande moeder zou zeggen: Ik heb maar zin om maximaal 5 uur per week uit te gaan werken, dan zou ik als arbeider of bediende natuurlijk niet veel meer dan een paar honderd euro per week verdienen. Ik kan me inbeelden dat de wetgeving dan niet akkoord zou zijn, omdat men met zo'n bedrag niet zou kunnen zorgen voor zichzelf en 2 kinderen zonder verdere hulp van buitenaf.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoelde paar honderd euro per maand...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij is daar geen wet voor.

Antwoorden (2)

In België bestaat er geen door de wet vastgelegd minimumloon. Wel zijn de minimumlonen meestal vastgelegd in collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO’s) van de Nationale Arbeidsraad (NAR) op de paritaire comités.

De Nationale Arbeidsraad heeft enkele CAO’s gesloten die over het minimuminkomen gaan.
Op de website van de NAR zijn de teksten van al deze CAO’s en enige commentaar bij deze CAO’s te vinden.

De belangrijkste CAO’s uit deze reeks zijn de CAO 43, zoals aangepast door latere CAO’s, en de CAO 50. CAO 43 legt het gewaarborgd minimum maandinkomen vast voor 3 categorieën van voltijdse werknemers :

1.387,49 € voor werknemers van 21 jaar;
1.424,31 € voor werknemers die tenminste 21,5 jaar oud zijn (met 6 maanden anciënniteit);
1.440,67 € voor werknemers die tenminste 22 jaar oud zijn (met 12 maanden anciënniteit).

U kunt bij uw werknemer navragen wat het loon wordt als u 20 uur per week gaat werken.

Zie verder op bijgaande website. U vindt hier ook de minimum-uurloner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor uw antwoord, maar ik vraag me af of we wel over dezelfde minimunloonvereisten praten. Ik bedoelde niet hoeveel ik wettelijk gezien moet worden uitbetaald, maar hoeveel ik wettelijk gezien verplicht ben van minstens als inkomen te hebben. Stel bijvoorbeeld dat ik maar 5 uur per week zou willen werken en dus slechts een maandloon van een paar honderd euro zou hebben, zou dat dan wel toegestaan worden, aangezien ik daarmee mezelf en mijn kinderen niet zou kunnen onderhouden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet zolang je dan ook nog recht wil hebben op een uitkering megamindy. Als je dat wil zonder uitkering dan mag dat.
ronron1212
11 jaar geleden
De vraag is eerder hoeveel geld heb je zelf nodig om je kosten te kunnen betalen en je zelf en de kinderen eten te geven.
Het bovenstaande antwoord had ik inderdaad ook gevonden maar misschien heb je ook nog iets aan deze site: http://www.menswaardiginkomen.be/totaal.php