Wie zit hier fout?

Vanochtend werd ik aangereden met de fiets door een auto. Het zit zo in elkaar:
Ik nam de rotonde de verkeerde richting omdat dat korter was en ik haast had. (ik heb voorrang bij een rotonde) Nu was er een auto die ik gezien had, dus ik dacht die stopt wel. Niet dus. Na de aanrijding zette ik snel mezelf en de fiets weer op het fietspad, maar de auto reed vervolgens gewoon door. In ieder geval is mijn voorwiel kapot, en moet vervangen worden.

Ik ben met een paar schrammetjes ervan afgekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heftig! Gelukkig ben je er vrijwel met de schrik van af gekomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog afgezien van de schuldvraag bij het ongeval zelf: de automobilist heeft een misdrijf begaan door na een aanrijding door te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bewust de regels overtreedt en ook nog eens denkt: hij stopt wel, dan ben je bezig met "roekeloos rijgedrag", dus jij zit fout! Als de automobilist doorrijd mag dat natuurlijk ook niet, maar ja... Tussen haakjes, ik ben ook fietser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch vind ik het wel een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jjjjjj Hij had voorrang. en maak niet uit in verreweg de meeste gevallen wordt de automobilist als schuldige aangewezen en SuzyQ heeft gelijk. na een ongeval doorrijden zonder identiteit achter te laten is een misdrijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen verwacht alles tegenwoordig. Die auto stopt wel! jaja tot je eronder ligt. Ik zou, als je om je leven geeft, nooit voorrang nemen. of jij of hij nu fout zit maakt niet uit, je leven krijg je maar één keer.

Antwoorden (8)

Jij was zowieso fout door de verkeerde richting op te rijden. Hij is fout dat hij niet op tijd gestopt is. Echter, op een rotonde heeft hij het geldende verweer: Ik had de persoon niet gezien; de fietser kwam van de verkeerde kant.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: Wettelijk zou jij winnen, omdat je op de fiets altijd voorrang moet krijgen, ook als je zelf de regels aan je laars lapt; Idioot verkeersrecht in nl. In Duitsland waren jullie beiden fout: Jij omdat je de regels brak, de auto omdat die geen rekening hield met potentiele spookrijders.

Toegevoegd na 18 uur:
Omdat er twijfel lijkt te zijn over de correctheid van mijn antwoord, hierbij een stukje van de ANWB info site over zulke situaties:

http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-en-dan/schuld-en-aansprakelijkheid,/wie-is-aansprakelijk.html,/verkeer/aanrijding-en-dan/schuld-en-aansprakelijkheid,/wie-is-aansprakelijk.html

Voorbeeld
Een aanrijding in een drukke winkelstraat op een regenachtige koopavond tussen een auto en een plotseling overstekende fietser. De automobilist zal dan niet alleen moeten bewijzen dat de fietser plotseling overstak. Hij moet óók bewijzen dat hemzelf niets te verwijten viel. Zo moet hij bijvoorbeeld aantonen dat hij zijn snelheid heeft aangepast aan de omstandigheden (50 km/h kan soms veel te hard zijn), en dat hij adequaat heeft gereageerd toen de fietser voor hem in beeld kwam. De verkeersfout van de fietser moet verder voor de auto zo ongebruikelijk zijn dat hij hiermee geen rekening behoefde te houden. Als bij een verkeerslicht vaak fietsers door rood rijden, moet een auto zijn rijgedrag hieraan aanpassen. Bij een fietser onder de veertien jaar gaat de bescherming nog verder, en is een automobilist praktisch altijd aansprakelijk voor alle schade.

Deze uitzonderingsregel geldt niet alleen wanneer de fietser zijn schade op de auto wil verhalen, maar ook wanneer de automobilist de fietser aansprakelijk stelt.

Vooral de zin 'De verkeersfout van de fietser moet verder voor de auto zo ongebruikelijk zijn dat hij hiermee geen rekening behoefde te houden.' is belangrijk: Het tegen het verkeer in rijden van fietsers is ZO standaard geworden, dat je hier WEL rekening mee moet houden, en anders ben je zelf fout en aansprakelijk te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt je opzettelijk niet aan de verkeersregelgeving gehouden. Immers je had besloten om de rotonde verkeerd te gebruiken, daarmee ben je altijd zelf fout. Ook als je door rood gaat is er geen pardon over de schuldvraag. Het is niet zo dat je als fietser per definitie altijd in het gelijk wordt gesteld. Op het moment dat je besluit om de verkeersregels aan je laars te lappen kan het niet zo zijn dat je je een paar momenten later denkt wel weer op die regels terug te kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat van door rood rijden klopt niet, als je wegrijdt bij het verkeerslicht moet je kijken of dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fietser krijgt altijd zijn schade vergoedt, de vraag is of de automobilist mee moet betalen en hoeveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed Gerben! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmniet: is dat zo? En als de automobilist niet of maar deels hoeft te betalen, uit wiens zak komt het dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om opzettelijk roekeloos gedrag, dat wordt als argument aanvaard. Dat de fietser altijd in het gelijk gesteld wordt is al jaren achterhaalt, het gaat hier niet om een kind dat geen verkeerservaring heeft, maar iemand die opzettelijk de vereersregels negeert en daarbij ook nog eens precies weet wat hij fout deed.
Als jij de rotonde de verkeerde richting op genomen hebt, lap je dus in feite de verkeersregels aan je laars. Het is dus je eigen (domme) fout.

Dat de automobilist vervolgens is doorgereden is niet erg netjes, je behoort te stoppen wanneer je een ongeluk hebt gehad, zeker in het geval er schade bij is.

Dit betekent waarschijnlijk dat jij geluk hebt, want ook de auto zal vast een paar kleine krasjes hebben opgelopen van het contact met jouw fiets.

In het vervolg kun je dus beter besluiten om dit soort domme praktijken achterwege te laten en je gewoon aan de verkeersregels te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie zaten allebei fout! Jij had de rotonde niet vanaf de verkeerde richting moeten nemen. Maar de auto is natuurlijk nog veel fouter! Je moet gewoon beide richtingen op kijken als je een rotonde afrijdt, dus dat is geen excuus. Doorrijden na een aanrijding mag natuurlijk al helemaal niet. Bovendien krijgt een fietser meestal gelijk als het om een aanrijding gaat met een auto. (Zelf al is het de schuld van de fietser) Dit omdat de fietser kwetsbaarder is.

Als je het nummerboord nog weet kan je hem aangeven, hij moet dan de schade betalen.

Toegevoegd na 33 minuten:
Misschien dat de automobilist niet alles hoeft te betalen aangezien jij ook een fout hebt gemaakt. Hij zal toch zeker iets moeten betalen. Zeker aangezien fietsers gewoon sneller gelijk krijgen bij een ongeval. Zie bron voor een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pin me er niet op vast, maar volgens mij krijg jij een boete wegens het verkeerd-om over de rotonde rijden, de automobilist moet nog steeds kijken of er "niet een fietser uit het niets is komen opduiken." Mogelijk dat die de schuld krijgt. Hoe dat tegenwoordig precies zit met aansprakelijk is mij niet meer duidelijk.
Het is een plicht voorrang te geven, maar als je dat niet krijgt, heb je nooit het recht voorrang te nemen.
Maar al met al vind ik het niet zo'n handige actie ervan uit te gaan dat als jij die auto ziet, hij jou ook ziet (je hoorde daar tenslotte niet te fietsen ) Bovendien heb je nu voornamelijk materiële schade, maar dat had ook anders kunnen zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe dit nu afloopt, de wegen- en verkeerswet zit soms wat raar in elkaar: de een doet iets wat niet mag, en de ander moet het oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal wel van verschillende mensen komen, ik snap beide minnen ook niet zo goed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Jelle, je hebt toch echt een ander antwoord gegeven dan jvm wat betreft de schuldvraag lijkt me. De min komt overigens niet van mij, dus het komt inderdaad van verschillende mensen.
ik ben het deels eens met de bovenstaande antwoorden. Jij was fout omdat je de rotonde verkeerd nam en mogelijk heeft de bestuurder van de auto je daarom niet gezien. De auto had je, naar mijn idee toch voorrang moeten geven. Bovendien had de bestuurder niet mogen wegrijden. Doorrijden na een ongeval is, hoe dan ook, strafbaar.
Ik weet niet hoe het gaat als op schadevergoeding aan zou komen. Misschien fifty-fifty.
Als je geen kenteken weet van de auto wordt het wel heel moeilijk om te verhalen.
Waren er getuigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fietser heeft een speciale beschermde status.

jij zit fout, maar wettelijk niet helemaal. zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk een antwoord met bron! Wel een flinke lap tekst, waar vind ik jouw punt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht, je bedoelt helemaal bovenaan geloof ik, dat kapstok-artikel ofzo...
jij zit helemaal niet fout.
je nam de verkeerde richting maar je hebt wel voorrang(als er haaientanden stonden dan). anders wordt in verreweg de meesten gevallen de automobilist als schuldige aangewezen.
wat in dit geval zo zal zijn omdat de bestuurder zich schuldig maakt aan doorrijden na een ongeval zonder identiteit achter te laten.

Als tip kan ik je geven aangifte doen. ik hoop voor je dat het nummerbord bekent is?