Mochten de Amerikanen Osama Bin Laden, wettelijk gezien, eigenlijk wel doden?

Had de VS wel toestemming om in Pakistan (een ander land dus) Osama Bin Laden te doden, of zelfs op te pakken? Zo ja of zo nee, staat dat in bijvoorbeeld de Geneefse Conventies of in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat hadden ze pakistan hielp zelfs mee met de missie. maar al hadden ze het wettelijke recht niet. die osama bin laden is geen bestaansrecht waardig. Toegevoegd na 4 minuten:
en voor als nog, men had geen recht nodig om osama bin laden te vermoorden dat mocht iedereen, aangezien er een flink bedrag op zijn hoofd stond.

Antwoorden (5)

Pakistan was niet compleet op de hoogte van de missie, maar heeft wel de steun gegeven aan het opsporen van OSAMA. Of het doden uberhaupt wettelijk was, daarover is het laatste worod nog niet gezegd. In een eerlijke wereld zou je ook een dergelijk persoon eerst eenr echtzaak geven, voor je zo iemand van het leven berooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is een buitengerechtelijke actie geweest.
Hij was niet gewapend en elk mens heeft recht op een eerlijk proces. Zo ie zo een actie in een vreemd land ondernemen is een onrechtmatige daad.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar Amerikanen hebben zo hun eigen idee over rechten.
Zo hebben ze onder Bush een wet aangenomen die het rechtvaardigt om nederland binnen te vallen wanneer een amerikaan voor het internationaal gerechtshof moet verschijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat jij die man nog rechten kan geven gaat mijn pet te boven. het is werkelijk waar beyond me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef die man geen rechten, dat doet het internationaal recht.
Verwar de boodschap en de boodschapper niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij bevat jij niet wat voor bedrag er op zijn hoofd stond, en dat er nadrukelijk werd gezecht dat iedereen die hem wist te vinden het recht had om hem af te maken. hij was Wanted Dead or Alive........ er is geen recht systeem nodig bij dit soort mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is of het wettelijk gezien mag of niet. Het antwoord is duidelijk nee.
Val me niet persoonlijk aan, ik geef hier niet mijn mening maar slechts antwoord op de vraag. http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/759-het-recht-op-een-eerlijk-proces-in-het-evrm.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat doe ik niet je antwoord is gewoon fout. aangezien deze man geen rechten meer had na zijn aanslag. en gezien de omstandigheden met uitzonderlijke bevoegdheid van het leger. anders zou er beswaar gemaakt worden tegen zijn doding en dat zal er niet, los van dat heeft meneer osama bin laden de aanslag op zijn naam gezet door zelf te bekenen dat hij er achter zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt wel bezwaar gemaakt maar dat komt niet zo in onze media. Wellicht kan je gaan zoeken waar dat in de Geneefse Conventies of in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat? (onderdeel van de vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft recht op een proces en je antwoord is juist. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ khepput, je zegt het zelf al, de amerikanen hebben hem bewust... dat is beslist niet volgens de conventie of universele verklaring zoals in de vraag genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de reactie van izmo kan je ook lezen dat de amerikanen het internationaal gerechtshof niet erkennen. Ofwel ze doen hun eigen dingen en willen niet ter verantwoording worden geroepen. Daar past deze actie ook in. De kans dat een amerikaan zich zal moeten verantwoorden voor deze onterechte daad is nagenoeg uitgesloten. daarom kunnen ze het doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft recht op een eerlijk proces, zelfs Osama bin Laden. Als we hem dat ontzeggen, zijn we net zo slecht bezig als hij.
De Conventie van Genève van 12 augustus 1949 stelt in artikel 4:
Krijgsgevangenen , in de zin van dit Verdrag, zijn personen die behoren tot een van de volgende categorieën, in de handen van de vijand zijn gevallen:
(1) De leden van de strijdkrachten van een Partij bij het conflict, alsmede leden van de milities en vrijwilligerskorpsen die deel uitmaken van deze gewapende macht.

(2) leden van andere milities en leden van andere vrijwilligerskorpsen, waaronder die van georganiseerde verzetsbewegingen, die behoren tot een partij bij het ​​conflict en die in of buiten hun eigen grondgebied, zelfs indien dit grondgebied is bezet, op voorwaarde dat deze milities of vrijwilligerskorpsen, met inbegrip van georganiseerde verzetsgroepen, voldoen aan de volgende voorwaarden:
(A) dat zij onder bevel staan van een persoon die verantwoordelijk is voor zijn ondergeschikten;
(B) dat zij een herkenbaar onderscheidingsteken dragen, te zien op een afstand;
(C) dat zij openlijk wapens dragen;
(D) dat zij voor het uitvoeren van hun activiteiten in overeenstemming handelen met de wetten en gebruiken van de oorlog.

Nu ben ik verder geen jurist, maar als Bin Laden geen wapen droeg lijkt het me niet dat hij krijgsgevangen genomen kon worden, laat staan doodgeschoten kon worden.

Verder schijnen de VS hun eigen regels op te stellen wat betreft acties in andere landen. Zo is het algemeen bekend dat als er een Amerikaans staatsburger voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag moet verschijnen, de VS Scheveningen zullen binnen vallen en deze Amerikaan uit de gevangenis zullen halen. Met dat in het achterhoofd is het niet moeilijk om zulk een actie uit te halen in Pakistan, waar de regering al half meeweerkt met de Amerikanen. Een onaangekondigde actie mag volgens internationale verdragen niet. Feitelijk zou je dit als een oorlogsverklaring kunnen zien aan Pakistan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerika heeft ooit eens aangegeven dat zij in welk buitenland dan ook mochten doen wat zij op dat moment nodig achten.
Dus in hun ogen was deze actie gerechtvaardigd.
Dat Amerika zijn bondgenoot Pakistan niet inlichtte, was m.i. terecht, aangezien er bij de Pakistaanse geheime diens veel Al Qaeda sympathisanten blijken te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In juridische zin had de VS dit niet mogen doen. Dit soort acties uitvoeren in een ander land had op zijn minst met toestemming moeten gebeuren en in samenwerking met dat land.
Daarbij hadden ze OBL niet mogen doden, maar gevangen moeten nemen en voor een rechtbank moeten brengen, waarschijnlijk het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.
Ongetwijfeld valt mijn laatste alinea onder de Geneefse Conventies.

Mijn persoonlijke mening (en die doet er eigenlijk niet toe) hebben de Amerikanen voor de juiste weg gekozen.