Tijdens een sollicitatieprocedure mag er niet eens gevraagd worden of je rookt!
Dat zijn privezaken waar niemand iets mee te maken heeft.
Je mag zo'n vraag dus weigeren te beantwoorden.

Wordt je eenmaal aangenomen, dan zal je je vanzelfsprekend moeten houden aan de afspraken die er gemaakt zijn over roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik aangenomen werd.
Alweer 20 jaar geleden,werd er gerookt als een gek door degenen die mij aan moesten nemen.
En ik rookte vrolijk mee.
Roken of niet roken wil niks zeggen over de kwaliteit van de werknemer.
Maar de regels zijn veranderd.
En dat moet je accepteren.
+1

Andere antwoorden (4)

Als diegene niet op het werk rookt mag hij niet worden afgewezen denk ik maar dan zoeken ze wel wat anders om het voor af te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het bedrijf niet echt die reden genoemd heeft voor afwijzing, maar ik kan me er alles bij voorstellen.

Rokers nemen regelmatig een korte rookpauze. Vaak wordt er dan niet langer doorgewerkt om dit goed te maken.
Daarnaast is de gemiddelde roker vaker ziek dan een niet roker.

Als ik werkgever was en ik had twee kandidaten van gelijke geschiktheid, dan zou de niet-roker bij mij altijd de voorkeur genieten.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik vermoed dat er veel rokers aan het minnen zijn.

Misschien dat het bij jullie in het bedrijf anders gaat dan hier bij ons, maar de drie mensen die roken nemen verder ook evenlang pauze en werken echt niet langer door.

Eén van hen is trouwens zelden tot nooit ziek, vandaar dat ik daar spreek over de gemiddelde roker.

En jongens, zo bot als het voorstel dat onlangs in het nieuws is geweest maak ik het niet, dat vind ik namelijk ook niet kunnen:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/04/betaal_rokers_maar_minder_loon.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie werknemer ,,,mag van mij even een rookpauze nemen.
Dat geeft hem of haar ook weer even een stimulans om er daarna stevig tegenaan te gaan.
Helaas niet overal mogelijk.
En geen min hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben roker, en de enige in mijn organisatie die zich in de afgelopen 5 jaar nog nooit heeft ziekgemeld. Ook met koppijn of een griepje ben ik gewoon present.
Ik heb daarentegen een aantal niet rokende, 'gezonde' collega's die geen maand voorbij laten gaan zonder even een baaldagje op te nemen.
Daar komt bij dat mijn pauze geen minuut langer duurt dan die van mij collega's. Ik kies er alleen voor om een sigaret te roken in die pauze, en mijn collega's kiezen ervoor om koek, chocola of gebak te gaan eten bij de koffie. Maarja, da's natuurlijk veel gezonder dan roken...
Kortom: Sorry C4th, maar ik ben blij dat jij m'n werkgever niet bent want je vooroordelen zijn niet eerlijk.
Een min van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgaans zijn er standaardpauzes, en de roker heeft zich daar gewoon aan te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies. Mijn pauze bedraagt een half uur per dag. Deze neem ik niet en deel deze op in 4x5 minuten roken dus hebben ze zelfs 10 minuten winst aan mij en vergeleken met de andere mensen die 40 minuten pauze houden om een broodje bij de winkels te gaan halen zouden ze zelfs 20 minuten winst aan mij hebben. Inderdaad zoals skusme zei, ik ben blij dat jij niet mijn werkgever bent ;)
Ik denk dat dit afhankelijk is van de vacature. Als het roken van een medewerker de werkzaamheden stoort is dit niet plezant. Dan vind ik het een geldige reden om iemand te weigeren. Anders zou ik het discriminatie noemen ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad geen reden om iemand niet aan te nemen bij geschiktheid.

Echter kan het wel zo zijn dat je tijdens een sollicitatiegesprek een enorme walm bij je draagt. Dat moet je dus in de gaten houden.
Voor veel mensen is dit een nare geur en zeker tijdens een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je fris ruikt.