Krijg je bij een halt straf, als je 16 bent een strafblad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HALT is juist in het leven geroepen om jongeren niet gelijk met een onomkeerbaar strafblad op te zadelen. Ze zien de consequenties nog niet omdat ze nog niet opzoek zijn naar een vaste baan (dan bedoel ik; waarvoor je opleiding hebt gehad, wat je de rest van je leven wilt doen). Met een strafblad vervallen zoveel beroepen!

Het beste antwoord

Bovenstaande reactie kloppen niet.

Een strafblad is tegenwoordig justitiele documentatie. Een halt straf verschijnt hier niet op! Wel sta je geregistreerd bij de politie. Dat is oa met het oog op recidive. Deze gegevens worden 7 jaar bewaard of tot je 21ste.

Een halt-afdoening telt niet mee in een aanvraag voor een Verklaring Omtrend Gedrag. Het kan wel problemen opleveren bij een sollicitatie bij politie, marechaussee of een beveiligingsorganisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Mijn zoon kwam vandaag met het verhaal van school,.dat als er gespijbeld wordt en dit zou uitlopen op een halt straf, dat hij dan een strafblad zou krijgen waardoor werken als leraar niet meer mogelijk was. Hij is 16 en zit op het MBO, onderwijsassistent. Ik was benieuwd of dit klopte of dat het bangmakerij was.
Als ik het goed begrijp is het het laatste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geenideewieikben: Helemaal juist. Perfecte antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly3: Voor een leraarsfunctie is vaak een Verklaring omtrent Gedrag nodig. Een goed afgeronde HALT straf is daarin geen belemmering. Een niet goed afgeronde straf die omgezet wordt in bijvoorbeeld een geldboete of taastraf zal dat wel zijn.

Andere antwoorden (5)

Halt geeft je de mogelijkheid om goed te maken wat je fout gedaan hebt.
Als je je taakstraf goed gedaan hebt, komt er geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar wel een aantekening.
Deze komt wel op je achttiende verjaardag te vervallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar ga er maar van uit dat je de volgende keer voor een kinderrechter komt. Je hebt nu wel een aantekening op je (jeugd) strafblad, deze vervalt op je 18e.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee....áls jij netjes de afspraken na komt krijg je geen strafblad

onthoud wel heel goed dat dit maar EENmalig is. de volgende keer is er geen HALT meer en komt het netjes in het systeem te staan bij je naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn neefje (15) vond het erg leuk om tijdens oud en nieuw een prullenbak op te blazen. Helaas voor hem werd hij met zijn groepje betrapt door twee agenten. Die vroegen wie de dader was. Een tijdje lang was het stil. Toen stapte mijn neefje naar voren en zei: 'Sorry, ik was het en ik wou graag weten wat voor effect het zou hebben'.

Hij moest toen eventjes mee naar het politiebureau. Later kwam er een brief bij hem thuis met een oproep tot taakstraf; hij moest de stoep vegen en prullenbakken wassen.

Verder heeft hij geen strafblad gekregen, inderdaad wel een aantekening, maar die vervalt als hij 16 is.

Zo is mij in ieder geval verteld.