Rijbewijs gehaald op 28 december, mag ik nu wel scooter rijden?

hallo,

Ik heb op 28-12-2012 mijn rijexamen gehaald. Echter krijg ik mijn rijbewijs pas volgende week vrijdag in het nieuwe jaar.
In het nieuwe regeerakkoord staat dat per 1-1-2013 je met een in 2013 gehaald rijbewijs geen scooter meer mag rijden. Ik heb hem dus gehaald in 2012 maar krijg hem pas in 2013, mag ik dus scooter rijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
je geeft zelf het antwoord al
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijbewijs B?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De categorie AM krijg je in 2013 er ook nog gewoon bij als je een rijbewijs van een andere categorie haalt. Volgens mij zit iemand je een beetje te stangen.

Het beste antwoord

Een rare regeling kennen we in Nederland op dat vlak. Je bent namelijk bevoegd om te rijden en zo sta je ook geregistreerd.
Ook heb je op je theorie geleerd dat je ten allen tijde je rijbewijs bij moet hebben.

Je bent dus gewoon verzekerd als je nu zou gaan rijden en je voldoet aan de andere eisen. Het enige risico dat je loopt is dat je een bekeuring kan krijgen omdat je je rijbewijs niet kan tonen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder wordt er gekeken wanneer je het rijbewijs hebt gehaald en dus geslaagd bent. Dit is in 2012 dus je valt nog in de oude regeling.

Verder wil ik je feliciteren met het behalen van je rijbewijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat dus om de datum van aanvraag (dacht ik al), bedankt!

Andere antwoorden (4)

Je mag pas op je scooter rijden als je je rijbewijs kunt laten zien. Dus als je het kan laten zien en in je handen kan houden is het zover dat je op je scooter mag rijden.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt je moet je rijbewijs kunnen tonen. +
letterlijk *nu* nee. wel zodra je je rijbewijs in bezit (letterlijk) hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar jij je rijbevoegdheid hebt behaald in 2012 krijg je bij rijbewijs B nog het rijbewijs AM als je het in 2012 hebt aangevraagd.

Let wel;

Als bij aanvraag van het rijbewijs AM niet is vermeld krijg jij het er ook niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het over een regeerakkoord en dat zijn besluiten die ze van plan zijn voor te leggen aan de tweede kamer en daarna aan de eerste kamer. Die zijn er dus nog niet door dus voor jou gaat er niets veranderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens kan ik niets hierover in het regeerakkoord vinden.

Misschien bedoel je de nieuwe regels die 19 januari ingaan. In dat geval zit jij zeker goed (ook al kan ik ook daar niet vinden wat jij bedoelt): http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/rijbewijscategorieen