Wat is land van geboorte?

Iemand geboren tijdens de Duitse bezetting in de tweede wereldoorlog.
Is deze persoon (juridisch) geboren op Duits grondgebied?

De achterliggende gedachte is een discussie met het stadhuis. Mijn zwager is geboren in Georgie.
In de geboorteakte die hij bracht naar stadhuis stond 1963 Tbilisi, USSR.
(In een andere geboorteakte staat weer Tbilisi, Georgie)
Volgens het stadhuis is die persoon dus geboren in de USSR. In februari 1921 is Georgie bezet door het Rode leger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Georgia_%28country%29

Op zijn ID kaart EN huwelijksakte staat
geboren Tbilisi, Sovjet Unie.
Ook de Georgische consul bevestigd dat dit niet correct is.

Mijn zwager wil dat veranderen naar Georgie gezien de nare ervaring die zijn familie had.
Stadhuis werkt echter niet mee.

Mijn opa geboren in Amsterdam 1943 is dus eigenlijk geboren in Duitsland correct?

Wie kan mij duidelijkheid hierover verstrekken?

Toegevoegd na 1 week:
Wat algemene informatie gevonden.
http://www.aboutgeorgia.ge/history/index.html?page=10
Echter nog geen duidelijkheid op mijn vraag.

Waarschijnlijk ligt de vraag hoe de erkenning van de regeringen (in ballingschap?) c.q. bezetting ligt

Ik laat daarom de vraag nog even open

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Bovenstaande reacties zijn redelijk duidelijk. Nederland was tijdens de bezetting een zelfstandige staat. Daarom heet het ook bezetting. De laatste keer dat Nederland zijn zelfstandigheid verloor was in 1810 toen het koninkrijk Holland opging in de Eerste Franse Republiek. De onafhankelijkheid werd weer verworven in 1815.

Limburgers die tussen 1830 en 1839 geboren werden, werden geboren op Belgisch grondgebied, omdat Limburg zich had aangesloten bij het opstandige zuiden. Zoiets wordt niet met terugwerkende kracht veranderd.

Zo zijn er nog steeds mensen die geboren zijn in de Duitse Democratische Republiek en Neutraal-Moresnet (een condominium tussen België en Duitsland tot 1919). Misschien dat van dat laatste 'land' er intussen niemand meer in leven is, maar zeker tot recent was er een vrouw die dat nog op haar Belgische identiteitsbewijs had staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ondanks de overeenkomsten zijn deze gevallen niet vergelijkbaar.
Georgie werd bezet, de Georgische staat werd opgeheven en werd een volksrepubliek binnen de Sovjet Unie, en was (formeel) niet meer bezet gebied.
Dus lag Tblisi in 1963 in de Sovjet Unie.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Nederland wel als apart land bestaan (niet geintegreerd in de duitse staat).
Dus lag Amsterdam in 1943 in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal correct. + van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou maar zeggen, geografische grenzen worden door bewindvoerders bepaald. Vandaar de mooie rechte lijnen op de kaart van Afrika.
Niet correct. Je geboorteplaats en -land worden bepaald door geografische grenzen en niet door bewindvoerders. Iemand die op Curacao geboren is heeft niet als geboorteland Nederland maar de Antillen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dan het geboorteland van een duitstalige jood die in 1936 in Posen (tegenwoordig Poznan) is geboren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poznan : zie eerste antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, ik bedoel het antwoord waar je nu de reacties van leest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus wat is het antwoord volgens Gekkie? Dat zijn geboorteland Poznan is? Ik begrijp het niet meer. En onderschat het probleem niet: veel politieke vluchtelingen zitten met dit probleem, en het is heel pijnlijk als ze door ambtenaren geïdentificeerd worden met de gehate bezetters van hun land.