Heb hier een boeten voor gekregen, kan/mag dit? En waar kan ik de wet hierover terug lezen?

Stilstaan op de stoep/inrit met alarm lichten omdat iemand even moest pinnen. Zelf nog aanwezig in de auto.Maximaal 2minuten daar gestaan(Door de politie 15minuten).

Het verhaal:
Ging vandaag met mijn vriendin en wat andere mensen gezellig naar de kermis, maar we waren wat aan de laten kant maar daarbuiten heb ik mezelf keurig aan de snelheid gehouden. Mijn vriendin moest even pinnen, bij ons in het dorp mijn auto op een oprit/half-stoep even neer gezet, alarm lichten aan en mijn vriendin verlaten de auto om even te pinnen. Ongeveer 30+/- seconden later kwam de politie naar mij toe gelopen. Ongeveer 60+/- later kwam mijn vriendin terug gelopen en de agent was hier al een proces-verbaal voor aan het uitschrijven. Er was op dit moment geen ander verkeer op de weg, behalve de politie die opeens uit het niets kwam, en de stoep werd niet gebruikt. Verderop wat hangjongeren op het plein maar dat was zeker op 50meter afstand, en ze waren niet aan het lopen maar daadwerkelijk aan het lopen. Ik moet er wel bij vertellen dat er een parkeer plek aanwezig was aan de "anderen kant" van de weg, maar door de haast daar niet naar gekeken. De boeten bedraagt 70 euro, kan ik in hoger beroep gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K

Het beste antwoord

Op je geeltje staat een feitcode, zoek op Google naar feitenboekje 2011 en zoek dan naar de feitcode van jouw geeltje. Zo zie je welke strafbare gedraging je hebt gemaakt. Beoordeel dan of hij terecht is of niet, en dan kan je altijd nog in bezwaar gaan. Dit kan pas als je de accept giro thuis hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja maar je zult het niet winnen. Volgens het strafrechtelijk wetboek heb je de wet overtreden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niks uit dat het inrit was naar privé parkeer voor jou. Je mag dan alleen de stoep kruizen om gelijk die oprit op te rijden, niet op de stoep blijven staan. Bovendien was dit een Privé parkeerterrein dus tenzij je daar woonde of de bewoners je beste vrienden zijn, mocht jij ook geen gebruik maken van dat parkeerterrein. Waar het in de wet staat weet ik niet precies, maar ik mag toch hopen dat als je een rijbewijs hebt je ooit bij je rijlessen hebt geleerd waar je wel en niet mag parkeren? De stoep was daarbij echt geen optie!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter was geweest om die persoon daar uit te laten stappen, ff keren en op de parkeerplek wachten aan de overkant. Geen speld tussen te krijgen met die overijverige bonnenquota dienders die het nog niet hebben afgeleerd.
Klinkt lullig, maar als je langs de kant van de weg had gestaan met knipperlichten was er niks aan de hand geweest.

Je mag namelijk helemaal niet met je auto op de stoep staan. Met als excuus dat als een vrouw met een kinderwagen erlangs moet ze met gevaar met de kinderwagen op de weg moet op erlangs te kunnen.

Dus als er geen parkeerverbod bord stond, en je stond even stil op de weg met knipperlichten is dat niet strafbaar als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik wilde zeggen is dat ze je sowieso een boete wilden geven.
Dan maakt het dus niet uit wat je zegt. Maar als je niet op de stoep/inrit stond zou dat dus niet om deze reden kunnen.
In artikel 24 van het RVV staat:

1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren: a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan; b. voor een inrit of een uitrit; etc.

En onder parkeren valt:

alle andere situaties waarbinnen je het voertuig vrijwillig stil zet en wat niet onder de twee punten bij stilstaan valt!

En de 2 punten van stilstaan zijn weer:
het onmiddellijk in en uit laten stappen van passagiers (bushalte, winkelcentrum etc.)
het onmiddellijk laden en lossen van goederen (boodschappen, pinnen etc. dus niet)

Dus... Je kunt er wel bezwaar tegen maken, maar het haalt niets uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Uhurowan;

Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al; je hebt een prent gekregen op grond van een duidelijke overtreding, die kan en mag dus worden uitgedeeld. Alarmlichten of niet, voetgangers of niet, regel is meestal regel bij de pliesies. Het is niet aan de bestuurder om te bepalen of zijn verkeersgedrag al dan niet overlast veroorzaakt en daarom beboet mag worden. Je mag bijvoorbeeld ook op een lege weg net zo min de maximum snelheid overtreden als op een drukke. Ik geef je dan ook weinig kans bij een hoger beroep. Spaar je de moeite en parkeer je auto gewoon voortaan even netjes. Scheelt je een hoop geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij MAG je idd hiervoor bekeuren maar hij hoeft het niet te doen,wss een strepenjagertje...
Ertegenin gaan heeft denk ik geen zin maar heej wie niet waagt wie niet wint !!
Gewoon proberen !!

Succes man !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de stoep parkeren mag niet omdat deze daar simpelweg niet voor bedoeld is. Door dit soort autobestuurders die ff 'snel' parkeren moeten blinden, ouderen en rolstoelgebruikers uitwijken. Dus mag het niet. Het feit dat je in de auto bleef zitten doet daar niks aan af. Het is lullig voor je die 70 euro, maar misschien parkeer je volgende keer gewoon op een parkeerplaats? Daar zijn die dingen niet voor niets voor gemaakt natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, op dat gedoe over meneer agent moet s avonds gaan controleren ipv mij boete geven voor makkelijk verdienen reageer ik maar niet eens...Ga eerst maar eens wat lezen over de diversiteit aan verschillende afdelingen binnen het korps en naar wie het geld van de boete gaat (hint: het is niet de agent)... Verder snap ik best dat je je lullig voelt vanwege de boete en dat je baalt. Maar wet is wet en de agent kan niet aan je neus zien of jij nog wel oplet of er iemand aankomt en dan ook daadwerkelijk aan de kant gaat. Dus handelt ie gewoon naar wat hij ziet: jij staat op de stoep, dat mag niet dus boete. Daarbij wil ik opmerken dat rolstoelers laag zijn, die zie je lang niet altijd staan. Ik heb zelf 8 maanden in rolstoel gezeten (geen electrische. Een 'hand'-rolstoel, die zijn veeeel lager), en regelmatig gehad dat bestuurders auto op stoep zette, en bleven zitten, en vervolgens mij niet zagen...Kon ik met rolstoel stoep af en op, en dat kan alleen bij die 'heuveltjes', niet over stoeprand natuurlijk, dus moest ik ook nog over de weg, waar je ook niet goed gezien wordt door auto's, omdat iemand even 'snel' moest pinnen/iets afgeven. Vandaar dat ik de eerste keer wat vel reageerde. Er zijn miljarden redenen te bedenken waardoor jij heel even 2 sec niet oplet terwijl je wacht... Verder vind ik dat als je wilensenwetens de auto parkeert waar je weet dat het niet mag maar jij vind dat het kan, je ook gewoon de boete moet accepteren. Je liep bewust het risico gepakt te worden, het risico was niet groot maar je werd gepakt, dan ook niet zeuren...
Je moet een bezwaarschrift indienen tegen het besluit , wel binnen 6 weken nadat je de boete hebt gekregen. Bij de politie haten ze administratie werk en blijft je brief wellicht te lang liggen en verjaart de boete. Tegen een boete altijd bezwaar in dienen, of je nou gelijk hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel: veel mensen denken dat het aanzetten van alarmlichten er op de één of andere manier voor zorgt dat je voor korte tijd de verkeersregels mag overtreden. Dat is niet zo.

Dus zet je je auto neer waar het niet mag, zoals op half op een uitrit, half op de stoep, dan kun je daar een bekeuring voor krijgen. Ook als je alarmlichten aanstaan en je er niet zo lang stond. Dat je in zo korte tijd een bekeuring krijgt valt niet onder 'onterecht', maar gewoon onder 'vette pech'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Als ik parkeerwachter zou zijn, zou ik alleen op de auto's met knipperende alarmlichten letten. Altijd prijs!
Misschien klinkt het raar hoor. Maar ik ben een keertje ontlopen aan een boete omdat een agent mij in zn eentje boete heeft gegeven. Want hij had geen bewijs dat ik een soort fout maakte want hij was alleen. Ik had ergens gelezen dat een agent altijd iemand bij Zicj moe hebben als hij een boete geeft. Dit was bij mij niet het geval. Bij mij ging ook over iemand afzetten bij een bord waar alleen parkeer verbod was. Hij gaf me een boete omdat ik dichtbij een zebra pad stil stond. Wel binnen 5 meter ongeveer. Ik stuurde gewoon een brief meneer heeft geen bewijs etc. Ik beschreef de situatie en weg was boete