Als je, je vergist hebt in een afspraak bij de huisarts mag deze je dan weigerenen om een nieuwe afspraak te maken die week?

Ik moet naar de huisarts en had een afspraak gemaakt maar had mij op de een of andere manier vergist en was dus helaas niet op de afspraak geweest. Ik ken de arts nog niet, het zou de eerste afspraak zijn dus was er wat extra tijd gereserveerd. De assistente belde mij dus waarom ik niet was geweest en heb mijn verontschuldigingen uiteraard aangeboden en uitgelegd dat ik mij spijtig genoeg vergist had. Ze was ten eerste heel erg onaardig en zei dat dit niet kon en dat ze met mensen die al op de eerst afspraak niet op komen dagen geen goede ervaringen had. Ik was een beetje verrast. Maar goed ik wilde bij deze graag een nieuwe afspraak maken maar zij zei dat dit absoluut niet mocht en dat ik vanaf volgende week pas weer mocht bellen om dan vervolgens een nieuwe afspraak te maken. Ik was inmiddels verontwaardigd maar nog altijd vriendelijk en vroeg haar waarom dit was en de reden was dat de praktijk mensen zoals mij op deze manier laten weten niet gediend te zijn van zulke praktijken. Nou ik heb het nog geprobeerd want ik moet gewoon naar de huisarts maar kon het vergeten. Mag dit?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik had de afspraak gemaakt voor een medisch probleem en niet (alleen) voor de kennismaking met de arts.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K

Het beste antwoord

Heb je ook echt een medisch probleem?
Dan mogen ze je absoluut niet weigeren om direct een nieuwe afspraak te maken!
Natuurlijk is het vervelend voor hen dat je je vergist had, maar dat begrijp jij en je hebt je oprecht geëxcuseerd. Verder hebben ze, omdat het je eerste afspraak was, deze ervaring niet eerder met jou persoonlijk gehad, dus ze weten niet of jij normaal heel stipt bent of niet. Ze mogen trouwens wel gewoon het geplande maar vergeten consult in rekening brengen!

Ik raad je aan om langs te gaan bij de balie van de huisarts, en het voorval even rustig uit te leggen en goed duidelijk te maken dat het echt een eenmalige vergissing was. Misschien tref je nu een vriendelijke medewerkster, en vaak werkt face-to-face beter dan over de telefoon bij irritaties. Je kunt over de telefoon niet iemands gezicht zien, en juist daaraan zie je vaak of mensen hun excuses echt oprecht menen. Maar ze mogen je niet weigeren een afspraak te maken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb last van een zware depressie en wil weer overwegen om medicatie voor te laten schrijven of in combinatie met therapie. Dit heb ik ook tijdens de afspraak vorige week verteld toen dit werd gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herstel; tijdens het maken van de afspraak vorige week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mag dit echt absoluut NIET!
Ook niet als je 'gewoon' je grote teen gestoten had ofzo ;-) Zodra jij de arts nodig hebt voor meer dan een kennismaking, mogen ze je niet weigeren. (Als je alleen kwam voor de kennismaking zonder verdere medische zaken, zou het niet netjes van ze zijn, maar daar zijn geen regels voor). Sterkte met je depressie, hopelijk breken er snel zonnigere tijden voor je aan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Rinke. Ik vond het zo vreemd dat dit niet kon en twijfel nog steeds om direct opnieuw te proberen een afspraak te maken of te wachten tot volgende week. Ik voel me na dat gesprek met de assistente nu een soort van misdadiger zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niet twijfelen, meteen heengaan of bellen voor een nieuwe afspraak. Wettelijk gezien mogen ze je niet weigeren!! Meteen actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!

Andere antwoorden (1)

Even een emotionele toevoeging. Als dit jouw ervaring is met hun zou ik persoonlijk overwegen om dit te melden bij een klachtencommisie en waar mogelijk een andere praktijk te zoeken. Wederzijds repect is misschien niet vastgelegd bij wet, maar wel een maatschappelijk goed en met iets wat zo persoonlijk worden kan minstens zo belangrijk.