Als je, je vergist hebt in een afspraak bij de huisarts mag deze je dan weigerenen om een nieuwe afspraak te maken die week?

Ik moet naar de huisarts en had een afspraak gemaakt maar had mij op de een of andere manier vergist en was dus helaas niet op de afspraak geweest. Ik ken de arts nog niet, het zou de eerste afspraak zijn dus was er wat extra tijd gereserveerd. De assistente belde mij dus waarom ik niet was geweest en heb mijn verontschuldigingen uiteraard aangeboden en uitgelegd dat ik mij spijtig genoeg vergist had. Ze was ten eerste heel erg onaardig en zei dat dit niet kon en dat ze met mensen die al op de eerst afspraak niet op komen dagen geen goede ervaringen had. Ik was een beetje verrast. Maar goed ik wilde bij deze graag een nieuwe afspraak maken maar zij zei dat dit absoluut niet mocht en dat ik vanaf volgende week pas weer mocht bellen om dan vervolgens een nieuwe afspraak te maken. Ik was inmiddels verontwaardigd maar nog altijd vriendelijk en vroeg haar waarom dit was en de reden was dat de praktijk mensen zoals mij op deze manier laten weten niet gediend te zijn van zulke praktijken. Nou ik heb het nog geprobeerd want ik moet gewoon naar de huisarts maar kon het vergeten. Mag dit?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik had de afspraak gemaakt voor een medisch probleem en niet (alleen) voor de kennismaking met de arts.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heb je ook echt een medisch probleem? Dan mogen ze je absoluut niet weigeren om direct een nieuwe afspraak te maken! Natuurlijk is het vervelend voor hen dat je je vergist had, maar dat begrijp jij en je hebt je oprecht geëxcuseerd. Verder hebben ze, omdat het je eerste afspraak was, deze ervaring niet eerder met jou persoonlijk gehad, dus ze weten niet of jij normaal heel stipt bent of niet. Ze mogen trouwens wel gewoon het geplande maar vergeten consult in rekening brengen! Ik raad je aan om langs te gaan bij de balie van de huisarts, en het voorval even rustig uit te leggen en goed duidelijk te maken dat het echt een eenmalige vergissing was. Misschien tref je nu een vriendelijke medewerkster, en vaak werkt face-to-face beter dan over de telefoon bij irritaties. Je kunt over de telefoon niet iemands gezicht zien, en juist daaraan zie je vaak of mensen hun excuses echt oprecht menen. Maar ze mogen je niet weigeren een afspraak te maken. Succes!

Het beste is om persoonlijk de praktijk te bezoeken om daar kort uw excuses aan te bieden. Vertel ook dat u dringend de huisarts wilt zien. (Ga nooit jammeren dat u niet gediend bent van bepaalde praktijken). Deze fatsoensrakkerstechniek werkt contra-productief. Geef de assistente tot slot nog een leuk doosje bonbons of een fris bloemetje. Grote kans dat ze u meteen doorstuurt naar de arts !

Even een emotionele toevoeging. Als dit jouw ervaring is met hun zou ik persoonlijk overwegen om dit te melden bij een klachtencommisie en waar mogelijk een andere praktijk te zoeken. Wederzijds repect is misschien niet vastgelegd bij wet, maar wel een maatschappelijk goed en met iets wat zo persoonlijk worden kan minstens zo belangrijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100