Iedereen mag in Nederland om je ID vragen, maar je bent alleen maar verplicht het ook daadwerkelijke te laten zien als het gevraagd wordt door politieagenten, buitengewoon opsporingsambtenaren (boa)/ toezichthouders of militairen van de Koninklijke Marechaussee.

Daarnaast zijn er nog gevallen dat er om je ID wordt gevraagd als je bijvoorbeeld alcohol wilt kopen of als je je op privéterrein begeeft (bijvoorbeeld een feest) waar een minimumleeftijd is bedacht. Je mag dan zelf bepalen of je je ID wilt tonen aan de portier, als je dat niet wilt is dat geen probleem, maar mag je waarschijnlijk geen alcohol kopen of het feest binnengaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarbij de ander zich desgewenst eerst moet identificeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt, bij politie o.i.d. moet er dan naast een identificatie ook een 'politiepas' getoond worden dat je weet dat het echt politie is en ze dus het recht hebben een ID te vragen.

Andere antwoorden (4)

Ja, maar die is niet verplicht hem ook werkelijk te laten zien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alles vragen, maar dat wil niet zeggen dat die ander verplicht tot antwoorden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel als de een achter de kassa zit, en jij staat met een kratje bier, of een fles Whiskey of iets in die term;) Of festivals en dat soort dingen.

Maar ik mag jou niet in het winkelcentrum zomaar om je ID vragen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij mag mij gerust om mijn ID vragen hoor, om mijn pincode mag je ook vragen, alles mag je vragen, maar antwoorden is niet verplicht.
Ja je mag dit altijd vragen. Zeker als je twijfels hebt over een persoon.
Ze hoeven het alleen niet te laten zien. Maar ik denk dan als je niets te verbergen hebt, dan kan je het ook laten zien....