kan een winkel mij aanhouden?

wij hebben bij onze school een supermarkt in de buurt. deze zijn zich de laatste tijd erg gaan richten op het minder leerlingen dat tegelijkertijd aanwezig is in de winkel. dit doen ze door maar 20 leerlingen toe te laten.
nu hebben we volgende week onze laatste schooldag en zijn nog bezig met examenstunts.
er is al jaren een afspraak met de supermarkt dat er op de laatste schooldag geen alcohol wordt verkocht, dit word niet voor het binnengaan van de winkel vermeld. kunnen ze iets tegen ons beginnen als we alle kassa's 'bezetten' met een karretje vol alcoholhoudende dranken? die we vervolgens niet mogen kopen en dan gewoon laten staan. dus dat ze het zelf maar moeten opruimen.

Nog niet zeker of dit gebeurt (heel waarschijnlijk niet) maar toch hield het mij bezig

Toegevoegd na 34 minuten:
ik zal het even iets verder toelichten wat bij ons het doel van de laatste schooldag is, aangezien dit een struikelblok vormd.
bij ons is het zo dat er na het derde lesuur op ons gymterrein (buiten) activiteiten te doen zijn, muziek wordt gedraaid en er word bier geschonken door school zelf.
dit echter tegen een belachelijke hoge prijs voor een belachlijk klein, vies biertje.
vandaar het alcohol kopen in een supermarkt die 2 minuten van het terrein ligt.
school wil dit niet hebben vanwege glas en dat dan het ingekochte bier niet opgaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Examenstunts zijn leuk, maar dan moeten ze wel leuk zijn ;)
Deze stunt richt zich op een onschuldig buurtwinkeltje in plaats van de school dus daarom alleen al vind ik 'm niet geslaagd, en buiten dat vind ik het erg veel lijken op doelloos getreiter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me geheel bij Annigje aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doelloos? Ik vind het wel een passende grap. Supermarkt speelt samen met de school. Supermarkt heeft zelf op dat moment de keuze: verkopen of opruimen. Maar iets anders, wij smokkelden altijd blikken bier mee naar binnen. En je kan toch al lang van te voren bij een andere supermarkt inslaan?

Het beste antwoord

Het staat iedereen vrij om wel of niet zaken met iemand te doen. Ze mogen dus weigeren om met jouw zaken te doen. Hier hoeven ze verder geen reden voor te geven. Je kan natuurlijk moeilijk doen en het over de boeg van discriminatie gooien maar ik denk dat je beter naar een andere winkel kan gaan en evt. wat eerder je inkopen doen.

Zakelijk vind ik het iig geen slimme zet van die winkelier om legale klanten te weigeren. Dit kost de winkelier immers geld en het jaagt potentiële klanten naar de concurrentie.
Als je acties tegen die winkelier gaat nemen dan kan die winkelier je eenvoudigweg door de politie laten verwijderen en dan ben je wel een tijdje bezig met het papierwerk dat daarbij komt kijken. Die winkelier kan het je erg lastig maken als hij/zij echt wil. Doorgaans gebeurt dat niet maar waarom zou je zo dicht bij je examen het risico willen lopen dat je ipv studie tijd bezig bent met een taakstraf omdat je net een stap te ver bent gegaan in de ogen van die winkelier (wellicht omdat 1 persoon net wat verder ging dan de rest van de groep).

Dat de school moeilijk doet ivm de eigen verkoop en glas is goed in te denken. Ik denk dat ze nog heel coulant zijn dat ze dit doen. Waarschijnlijk willen ze ook zeker weten dat er evenementenbier gedronken wordt ipv normaal bier. De smaak van bier is subjectief natuurlijk maar welligt wordt het tijd dat de school eens opnieuw gaat kijken naar een leverancier van wie het bier wel lekker gevonden wordt. De prijs is iets waar je nu weinig meer aan zal kunnen doen. Het kan zijn dat het bier domweg duur is in de inkoop of dat ze zich willen indekken voor onverkocht bier. Hoe dan ook zal er wel een mouw aan te passen zijn maar daar gaat wel tijd overheen. Zo dicht bij de eindexamens zal je er niks meer aan kunnen doen. Dat had veel eerder moeten gebeuren. Dus stel voor aan de examen kandidaten van volgend jaar dat ze hierover al vroeg (begin van het schooljaar of zelfs nu al) met de school gaan praten. Met slim inkopen hoeft bier niet duur te zijn. Brouwerijen staan doorgaan in de rij om hun bier te promoten bij studenten en aankomend studenten. Zelf voor verkoop vrijwilligers zorgen kan ook helpen maar de vergunning rond krijgen is niet altijd even gemakkelijk (ivm leeftijd regels, winst regels, bediening in bezit van sociale hygiëne en IVA certificering waar gemeenten nog wel eens erg moeilijk over willen doen.. en terecht...).

Wees blij dat je school het überhaupt toestaat. Veel scholen doen er veel moeilijker over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze kunnen het technisch volgens mij niet maken om het je te laten opruimen, en je er al helemaal niet voor aanhouden. Maar zou het niet aanbevelen dit te doen, je bezorgt de medewerkers daar alleen maar extra werk en wat schiet je er uiteindelijk zelf mee op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
strikt gezien mogen de winkeleigenaren/personeel het dan zelf terugbrengen. ze kunnen het je vragen, maar je mag weigeren.

op het moment dat je iets probeert te stelen of mee te smokkelen kunnen ze je onder burgerarrest zetten. Dan heb je een wet overtreden waarvoor je ze mogen aanhouden tot de politie aanwezig is. voor hetgeen je in de extra uitleg beschrijft zullen ze je vies aankijken, maar meer niet.

mij lijkt het echter flauwekul dit met opzet te doen. ik zie er geen humor in, niet voor jullie noch voor de winkelier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De supermarkt mag je volgens mij niet weigeren als je 16+ bent, (discriminatie), en dat is ook niet handig ivm inkomsten, wel kan je school verbieden alcohol te drinken op school en eventueel rondom de school.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, je loopt ook het risico dat je dat winkelwagentje vol drank gewoon mag hebben en dat je dus in de buidel kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en winkelier mag altijd klanten weigeren spullen te verkopen uit eigen beweging of in overleg met andere instanties. zo zijn ook een tijdje de materialen die gebruikt werden voor crofty-bommen geweigerd door winkeliers.
Nee, je bent 19 (volgens een andere post) en mag dus alcohol kopen. Wettelijk althans.

Let erop, als ik winkelier was zou ik gewoon alle alcohol afrekenen en erop staan dat jullie betalen en meenemen.
Voor zoiets moet je dus wel genoeg geld bij je hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag de school een ander beter smakend biertje te tappen en wat van de prijs af te doen. Simpel en iedereen gelukkig. Vwb aanhouden, nee dat kan niet tenzij je strafbaar maakt aan een wetsovertreding zoals diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een examenstunt wordt meestal op school gedaan op een grappige manier. Nu willen jullie een winkelier hiermee belasten en dit is zeker niet grappig. Om het probleem van het bier op te lossen een andere tip;

Waarom kopen jullie niet met elkaar 1 of 2 beertenders dan verdelen jullie de prijs. Probleem opgelost op een vriendelijke manier. Deze koop je dan ergens anders.
Daarnaast kunnen jullie nog een andere stunt bedenken op school.