Waterleidingen in mijn huis maken lawaai. Moet de woningstichting dit oplossen?

Ik word gek van het BOEM, BOEM, BOEM, de hele dag door in mijn huis. Eerst dacht ik aan slaande deuren, of spelende kinderen. Maar nu ben ik er eindelijk achter dat het de waterpijpen zijn. Iedere keer als iemand de kraan open en dicht doet, doen de leidingen BOEM!
Niet iedereen hoort het, of let er op... maar mij maakt het echt helemaal gek!
Vraag is, kan ik een klacht indienen bij de woningstichting?
Ook als ik de enigste ben die er last van heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Antwoorden (3)

Dat heet waterslag, en wordt veroorzaakt door lucht in de leidingen. Daar kan de woningbouwvereniging wel wat aan doen, het gaat hier tenslotte om geluidsoverlast waar simpel wat aan te doen is.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt vragen of de woningbouwvereniging een waterdemper tussen de leiding zet. Dat is ook beter omdat de druk nu erg groot wordt. Overigens is dit niet de lucht in de waterleidingen, maar wordt het door de druk veroorzaakt als je snel de waterkraan open en dicht doet. Tikkende leidingen (van de CV) wordt wel veroorzaakt door lucht in de CV leidingen. Dan moet dat ontlucht worden en dat is een taak voor de bewoners en niet voor de woningstichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier inderdaad om waterslag in de waterleidingen.
Wanneer waterslag optreedt is het mogelijk om een waterslagdemper in de leidingen te plaatsen. Dit is een behuizing, meestal van roestvrij staal, met daarin een soort kussen van rubber met lucht er in die de drukverschillen in de leiding opvangt. Het kan zelfs gevaarlijk zijn omdat (na langere tijd) leidingen kunnen losraken. Kaart het eens aan bij je woningstichting. Bronnen:
- http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/68799-waterslag-in-de-waterleiding.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tikkende cv leidingen heb ik ook best wel vaak. (nu niet, het is zomer).
Maar wel in de winter, wanneer het avond is, verwarming uit, en de leidingen afkoelen.
Ik dacht dat dit kwam door het krimpen?
Het kunnen ook kalksteentjes in de leidingen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de betreffende waterleiding in verbinding staat met je buren is het iets voor de wonigstichting. Kaart het eens aan bij je woningstichting.

Wanneer waterslag optreedt is het mogelijk om een waterslagdemper in de leidingen te plaatsen. Dit is een behuizing, meestal van roestvrij staal, met daarin een soort kussen van rubber met lucht er in die de drukverschillen in de leiding opvangt.
Het kan zelfs gevaarlijk zijn omdat (na langere tijd) leidingen kunnen losraken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker, ik ben de onderste, en via mijn huis loopt de hoofdleiding voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verklaart een hoop.