Ben je verplicht alimentatie te betalen als je DNA test weigert?

Je moet meewerken maar wat doen ze als je weigert? Boete, gevangenis of toch betalen? En ben jij dan volgens de wet vader?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (3)

Als je wilt weten of je de vader bent kun je maar beter mee werken. Straf krijg je er niet voor. Maar je bent de vader of je bent het niet. Als je het bent heb je een verantwoordelijkheid voor je kind. Daar kan en mag je je niet aan onttrekken. Het kind kan er niets aan doen dat jullie uit elkaar zijn.
ronron1212
13 jaar geleden
Drepolli
13 jaar geleden
Dat is niet de vraag, ik heb zelf geen kind maar ik vroeg mij af wat er gebeurd.
ronron1212
13 jaar geleden
Zoals er staat verder niets geen gevagenis straf of boete
Drepolli
13 jaar geleden
Ook geen verplichting tot alimentatie?
ronron1212
13 jaar geleden
Daarvoor moet eerst bewezen worden dat je de vader bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste antwoord op de vraag kan ik me goed voorstellen.
Toen ik de vraag las kwam er bij mij een gevoel van boosheid naar boven.
Weer z'n eikel die niet zijn verantwoordelijkheid neemt.
Maar het klopt dat de vraag niet op deze manier gesteld is.
Omdat het jammer genoeg maar al te vaak voor komt dat mannen alleen met zichzelf bezig zijn is de kans groot dat je de vraag anders pretenteert bij het lezen daarvan.
liveisgreat
2 jaar geleden
dat is een morele les, geen antwoord.
U bent voor de wet vader ala u heeft getekend als vader bij de geboorte van het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar er kan wel een procedure worden opgestart waarbij uiteindelijk je gewongen zou kunnen worden om DNA af te staan. Mocht je dan de vader blijken te zijn kunnen evt alle gemaakte (proces) kosten op jou verhaald gaan worden incl evt alimentatie. Het afdwingen van een DNA test is overigens niet zomaar geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drepolli
13 jaar geleden
Als je gedwongen bent en dit dan alsnog weigert? Je kunt alles weigeren, wat doen ze dan? Vastbinden op een stoel lijkt me sterk en je DNA stelen is waarschijnlijk geen geldig bewijsstuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteindelijk mag de afname onder dwang plaatsvinden. Overigens is vaak wangslijm voldoende.