Wat zijn MIJN rechten? Mijn moeder komt te overlijden en laat mijn zus, mijn broer en mezelf een huis na. Er is een mondelinge overeenkomst tussen ons

om het huis aan mij te verkopen. Voor de officiële afhandeling pleegt mijn broer zelfmoord. Zijn erven zijn in eerste instantie ook akkoord met de geplande verkoop en de afgesproken som, maar starten (zonder ons te verwittigen) de procedure van 'beneficiair aanvaarden' op. t.t.z. gezien zij niet weten welke schadeclaim hen te wachten staat als gevolg v.d. zelfmoord van mijn broer, aanvaarden zij de erfenis enkel onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Er moet dus een inventaris gemaakt worden van alle bezittingen van mijn broer, en die zouden OPENBAAR verkocht moeten worden. Normaal gezien behoort dus ook het huis van mijn moeder daar toe en zou ik dus in feite als 't ware verplicht kunnen worden mijn eigen erfenis via een openbare verkoop opnieuw te verwerven. Naast een mogelijk opdrijven van de prijs waardoor ik het niet meer zou kunnen kopen, zullen er waarschijnlijk ook nog eens extra kosten bijkomen + een gestegen rentevoet. Noch mijn zuster noch ikzelf willen openbaar verkopen, want het huis is al wat we nog hebben van onze mama. Wat zijn ONZE rechten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (3)

Een mondelinge overeenkomst is wel rechtsgeldig als overeenkomst, maar je moet het wel kunnen bewijzen.
Je zult met deze situatie toch langs een notaris moeten gaan. Het is te ingewikkeld.
Je zus en jij houden in ieder geval het recht op 2/3 van de woning.
Openbare verkoop is absoluut niet in jullie belang. Dus je zult heel snel moeten handelen. Rap naar de notarisl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste heb je na het overlijden van je moeder recht op 1/3 van de ervenis minus de eventueel te betalen successie rechten. Het huis moet getaxeerd worden door een makelaar om een reële verkoop prijs te bepalen.
De erfen van je broer kunnen verkoop van de spullen vragen waar het om boedel gaat. Deze hoeven niet openbaar te worden verkocht maar zij kunnen de spullen van je broer gewoon meenemen voor zover zij daar recht op hebben. Dus niet het huis. Als jij het huis wilt kopen zal dat gaan aan de hand van de taxatie van de makelaar en zal je dus 2/3 van de prijs aan de overige erven moeten betalen
ronron1212
13 jaar geleden
Na lezing van de eerdere antwoorden.
Een schadeclaim en in hoeverre eventuele schuld te bewijzen is, klinkt merkwaardig.

De notaris kiest geen partij maar informeert.
Vooral bij voorbeeld over het onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaarden van een erfenis.
Veilen is voor geen der partijen goed en niet verplicht.
Ook vragen in hoeverre jij mogelijk vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting.
Overweeg ook om juridisch en teactisch advies te vragen waarbij je eigen belangen voorop staan.